Bygginformation - yttre

RIKTLINJER FÖR BYGGNATION PÅ UPPLÅTEN TOMT
Riktlinjerna är till för att förenkla både för medlemmen och för styrelsen genom att göra det tydligare vad som kan göras utan att inhämta styrelsens godkännande. Riktlinjerna är även skapta för att säkerställa en enhetlighet för byggnationer och växtlighet på föreningens upplåtna mark. Allt för att upprätthålla en estetisk nivå som är tilltalande och därmed gör att lägenheterna/föreningen bibehåller trivsel och ett starkt marknadsvärde.

Anmälan och tillstånd:
Åtgärder som innebär fast montering utvändigt skall alltid anmälas till styrelsen. Följer åtgärden bostadsrättsföreningen riktlinjer räcker det med anmälan till styrelsen. Alla åtgärder utöver riktlinjerna kräver styrelsens godkännande innan åtgärd påbörjas.

Riktlinjer - Framsida - se även illustration längre ned i dokumentet:
• Uteplats: Stensättning och byggnation av trädäck får utföras.
• Plank (över 1,20 m i höjd): För byggnation av plank som följer föreningens riktlinjer (se illustration) behöver endast grannar rådfrågas.
• Staket (max 1,10 m höjd): Om staket byggs hela vägen in till huskroppen är det tillåtet med både trä- och fasadfärg på staketet.

Riktlinjer - Baksida - se även illustration längre ned i dokumentet:
• Trädäck (trall) får inte byggas längre än 3,7 meter ut från huskroppen eller längre än 50 % av avståndet mellan huskropp och tomtgräns.
• Staket (max 1,10 m höjd): Staket mellan grannar kräver alltid tillstånd.

Ommålning
Färgkoder finns bifogad separat längre ner, se pdf dokument "Färgsättning"

Markiser
Markiser för uteplatser ska vara typ kasettlösning som döljer markis eller väv. Förg på markisväv ska vara Sandatex 107. Ritning för montering finns bifogad nedan.

Om bostadsrättsinnehavaren önskar gå utanför riktlinjerna

• Anmälan och tillstånd skall innehålla beskrivning av åtgärd och en enkel skiss/ritning. Det skall också finnas en motivering om varför man önskar gå utanför föreningens riktlinjer. Det är också viktigt att grannars godkännande finns nedtecknad på ritningen. Anledningen till detta är att upprätthålla informationsflöde och god grannsämja. Ansökan/anmälan och granngodkännande arkiveras av styrelsen.
  • All byggnation sker på eget ansvar med avseende på bygglov från kommunen. Styrelsen kommer ej godkänna byggen på kommunens mark då vi endast godkänner den del som ligger på brf mark, det är bostadsrättsinnehavaren som är ansvarig att söka bygglov om altanen ligger på kommunens mark.
  • Byggnationer som går utanför riktlinjerna får ej påbörjas innan styrelsen meddelat ett skriftligt godkännande.

Efter genomförd åtgärd meddelar man styrelsen som kommer förbi och ser att riktlinjerna uppfyllts.

Byggnation - generellt:

• Ingen utbyggnad av utvändig boyta är tillåten.
  • Inga tak eller takstolar får byggas vid uteplats. För solskydd gäller segel eller markis.
  • All byggnation skall vara i fasadens färg eller trä för att skapa enhetlighet i föreningen.
  • Alla byggnationer utförda av medlem ska underhållas av lägenhetsinnehavaren (även om åtgärden är övertagen från tidigare ägare).
  • Altaner får byggas i nivå med trösklar vid entrédörr och altandörr. Inga byggnationer ovanför tröskel får skapas.
  • All byggnation mellan fastighetskropparna kommer bedömas i fall till fall. Denna byggnation kräver alltid att ritning för föreslagen byggnation samt att grannars godkännande har inkommit och godkänts av styrelsen innan byggnation påbörjas.
  •  Större planteringar ska ske i samråd med grannar

kartvy.png
    Framsida.png