Ekonomi och miljö

Brf Solhems egna verksamhetsmål är att tillhandahålla våra medlemmar ett boende med hög kvalitet till ekonomiskt rimliga villkor genom att vi utför ett flertal av föreningens löpande förvaltningsfunktioner och arbetsinsatser i egen regi. Det är mot bakgrund av detta vi ska se föreningens stora resurs och tillgång - våra medlemmars och boendes egen arbetskraft, de yrkeskunskaper och den kompetens som vi alla representerar inom många och vitt skilda arbetsområden. Alla dessa olika medlemsinsatser är viktiga och behövs för att kunna uppnå målet med konkreta besparingar utan att ge avkall på kvaliteten i vårt boende. Att genomföra detta i praktiken skapar både bättre föreningsgemenskap och ökad valfrihet i vårt bostadsrättsboende. Alla gemensamma arbetsinsatser innebär även att värdet på våra bostadsrätter ökar.

Miljöarbetet utgör en viktig del av Brf Solhems arbete, inte minst för att ekologi och ekonomi oftast går hand i hand. I en bostadsrättsförening är det energianvändningen och sophanteringen som har störst miljöpåverkan. Att t.ex. spara på vatten och värme är ett plus för både miljön och för de boendes plånbok. Genom att källsortera redan hemma i bostaden och sedan slänga saker i rätt behållare ger dels mindre påverkan på miljön och dels mindre belopp på fakturorna till föreningen. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och många små justeringar leder till minskad miljöbelastning. Det är de många människornas kloka val i vardagen som får effekt på samhället och miljön i stort. Tillsammans förbättrar vi livsmiljön för våra barn och framtida generationer. Därför fortsätter Brf Solhem sitt kontinuerliga miljöarbete.