Välkommen till Brf. Toltorpscentrum

Byn Torallatorp bestod år 1550 av fyra hemman varav ett ägdes av domprosteriet i Skara som för övrigt ägde mark i stor omfattning i Fässberg. På 1600-talet ändrades namnet till Toltorp. Den första nybyggnationen i Toltorpsdalen bestod av koloni- och sommarstugebebyggelse. När beslutet om flerfamiljsbyggnation togs den 23 maj 1961 var villabebyggelsen utredd i hela dalen.

Som medlem i bostadsrättsföreningen Toltorpscentrum har du en andel i föreningen som du förvärvat genom den insats du erlagt för din bostadsrätt. Även i medlemsägda HSB Mölndal har du en andel om 500 SEK. Båda medlemskapen är en förutsättning för förvärv av bostadsrätten. Brf. Toltorpscentrum ägs av dig och övriga bostadsrättshavare samt av HSB Mölndal som har en andel i föreningen.

HSB Mölndal ägs i sin tur av alla medlemmar och bostadsrättsföreningar som är anslutna till HSB Mölndal. Som bostadsrättshavare har du del i föreningens tillgångar och skulder. Föreningen har inget vinstintresse. Den månadsavgift du regelbundet betalar bekostar föreningens amorteringar av lån, röntor, försäkringar, el i gemensamma utrymmen, avgifter för vatten och avlopp, sophämtning och lömser m.m. Går föreningen med vinst, stannar vinsten i föreningen. Det är viktigt att komma ihåg att när du köper en bostadsrätt köper du ingen fysisk lägenhet eller någon andel i en fastighet, utan rätten att nyttja en viss lägenhet.

Toltorpscentrum är en lugn och välskött förening som erbjuder ett tryggt boende. Föreningen har en egen fastighetsskötare anställd på halvtid. Allas engagemang i boendefrågor, beslut om service och utgifter är betydelsefullt. På årsstämman har alla medlemmar möjlighet att göra sin röst hörd.

Varmt välkommen till Toltorpscentrum!

Styrelsen Brf. Toltorpscentrum