Hur funkar entredörrar och porttelefonen?

Under 2017 installerades nya portar i alla våra fastigheter. De är utrustade med porttelefon och automatisk dörröppning. De öppnas utifrån med hjälp av en nyckeltagg och inifrån genom att man trycker på en knapp för dörröppning. Om man kommer som besökare så använder man panelen som sitter bredvid dörren för att kontakta den man vill besöka. Besökaren trycker på knappen märkt med ett förstoringsglas och bläddrar sedan upp namnet på den man skall besöka och trycker sedan på knappen med en telefonlur. Systemet ringer då upp lägenhetsinnehavaren och denne öppnar genom att trycka på # på sin telefon. Dörren öppnas då upp automatiskt och är öppen i ca 20 sekunder. Porttelefonen är avaktiverad nattetid.

I fastigheterna Österled 1-13 så ringer porttelefonen upp från nummer 070-461 01 00 och på Österled 15-17 samt  Måltemyrsvägen 1-15 ringer den upp från nummer 070-461 01 05.

Även källardörrarna går att öppna utifrån med taggen.

För att ställa upp porten vid exempelvis flytt används knapparna på den grå "låda" som sitter ovanför dörren på insidan. Där finns två vippkontakter, den som är närmast porten används för att ställa upp dörren. Vippkontakten ska uppåt mot två streck. När dörren skall återställas sätts den åter nedåt mot ett sträck. OBS! Sätter ni den i läge 0 så fungerar ej porten alls!!

Vissa användare av iPhone har problem med att öppna dörrarna och då kan en inställning behöva göras i telefonen:

  1. Gå in på INSTÄLLNINGAR
  2. Sedan välj MOBILNÄT
  3. ALTERNATIV FÖR MOBILDATA
  4. AKTIVERA 4G
  5. ENDAST DATA.