Stadgar

HSB Normalstadgar 2023 beslutade föreningsstämman om i maj och på en extra föreningsstämma i september 2023. De nya stadgarna är registrerade hos Bolagsverket och utdelade till alla bostadsrättshavare i respektive postboxar.

Stadgarna är en en del av föreningens spelregler. Som medlem åtar man sig att följa dessa. I stadgarna regleras frågor om hur bostadsrätten ska skötas, vilket skick husen ska vara i, hur medlemmarna kan utöva sitt inflytande, styrelsens befogenheter, föreningsstämma m m.

En viktig nyhet i stadgarna är att bostadsrättshavaren måste ansöka om tillstånd hos styrelsen för att renovera lägenheten om det är en renovering av "väsentlig art" t ex badrum och kök. Kontakta förvaltaren för mer information.