Föreningsstämma

Styrelsen utses av föreningsstämman. Därmed är det dock inte sagt att styrelsen är underställd stämman.

Styrelsen är indirekt tillsatt av medlemmarna. Men inte av enskida medlemmar utan av hela medlemskollektivet på föreningsstämman. Detta är viktigt, för det innebär att styrelsen inte skall följa direktiv från enstaka medlemmar eller grupp av medlemmar.

Vill medlemmarna ge styrelsen ett uppdrag, måste medlemmarna vänta till ordinare föreningsstämma eller begära en extra föreningsstämma.

En stämma är en möjlighet för medlemmar att besluta i föreningens angelägenheter. En ordinarie stämma ska fastställa resultaträkning och balansräkning, disponera vinsten eller förlusten samt behandla frågan om ansvarsfrihet för styrelsemedlemmarna.

En medlem har dessutom rätt att få ett ärende behandlat på stämman om ärendet inkommit till föreningen inom den tid som anges i stadgarna, i dagligt tal kallas ett sådant ärende för motion.