Om föreningen

Föreningen är byggd 1948 och består av 65 bostadsrätter och 6 hyreslägenheter som ligger nära till Umeå Centrum, lekplatser och grönområden som parker och skog.

Föreningen består av fyra stycken trevåningshus där det finns allt från 1-rummare till 4-rummare. Vissa 2-rumslägenheter har även ett uthyrningsrum med egen ingång. Till varje lägenhet finns förråd både i källaren och på vinden. I föreningen finns två tvättstugor med torkrum i hus 6, hobbyrum i hus 6, bastu/relax i hus 8 och en affärslokal som nu är en pizzeria i hus 10. Föreningen har 41 stycken parkeringsplatser och 18 stycken garageplatser.

På 1950-talet var Gustav Garvares gata Sveriges barnrikaste gata. När husen byggdes hade barnfamiljer förtur och familjer med många barn och dålig ekonomi kunde även få hjälp av kommunen till insatsen. Vissa av lägenheterna så kallade kommunlägenheter. Men det betydde inte att det var problemfamiljer utan snarare människor med för många barn och för liten inkomst. Det var allt från doktorer till järnvägsarbetare som levde i jämlikhet, omtanke, samarbete och hjälpsamhet. Att Gustav Garvares gata var Sverigs barnrikaste gata resluterade till att Hagas första förskola öppnade år 1953.

För de flesta framstod Gustav Garvares gata som ett trivsamt område där allt fanns och där lägenheterna för många innebar en mycket stor standardmässig förbättring. På grund av de nästan trångbebodda lägenheterna fanns inte mycket yta till lek inomhus vilket gjorde att barnen lekte och vistades mycket utomhus.

Garverifabrikören som gav upphov till gatans namn hette inte Gustav utan August Lindberg.

Denna information är tagen ur Hem för den nya familjen skriven av Magdalena Tafvelin och är en delstudie i Västebottensmuseums projekt Familjen i Västerbotten under 1900-talet.

Läs mer om Gustav Garvares historia här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Garvares_gata