Om föreningen

Bostadsområdet ligger på Östra Ersboda i Umeå, i ett lugnt område med närhet till skolor, bibliotek, kyrka, affärer och skogsområden med elljusspår och strövstigar.
Foto över Brf Kärnan

Husen byggdes åren 1982-83 och var inflyttningsklara hösten 1983. Alla lägenheter har egen uteplats och var från början utrustade med tvättmaskin och torkskåp, kabel-TV. Detta kompletterades senare med uttag för Internet. Vår ekonomi är stabil. Genomsnittlig årsavgift är 596 kr/m2.

Föreningens fastigheter består av marklägenheter (2 hus), radhus (5 längor) och terrasslägenheter (i två hus), tillsammans 104 bostadsrätter. Husen är placerade i tre gårdsgrupper. Kommunen brukar två sammanbyggda terrasslägenheter som avlastningshem för funktionsnedsatta barn.

Föreningen har ett stort varmgarage (70 pl), motorvärmarplatser utomhus (50 pl), grillplatser samt hobbyrum/ snickeri. Vi har dessutom del i en kvartersgård med samlingslokal med öppenspis (som dock inte får eldas i), tvättstuga, bastu och styrketräningsrum.

Vi har en mycket god ålderssammansättning bland de boende, alltifrån pensionärer till små barn.

Området är barnvänligt. Gårdarna är bilfria, det finns lekplatser både nära de vuxnas blickar (två stycken inne i vårt kvarter) och inne i skogen på andra sidan Ostvägen). Dessutom är det nära till skogen.

Det finns ett fint motionsspår med tre olika slingor alldeles i närheten. Startplats ligger mycket nära den fotbollsplan som man ser från Ostvägen.

Bussförbindelserna till centrum och universitetet/lasarettet är mycket bra. Vid högtrafik går det sex bussar i timmen till centrum.