Om HSB Brf Flyttfågeln i Umeå

HSB brf Flyttfågeln består av 8 huskroppar med totalt 185 lägenheter (byggår 1968) belägna i kvarteret Flyttfågeln 5, längs Mariehemsvägen 27A-L samt 29A-L i Umeå.

Husen är fördelade som 2 st 7-Våningshus samt 6 st 3-Våningshus.

Föreningen har gångavstånd till Nydalabadet (ca 500m) samt motionsspåren där, gångavstånd till Mariehemscentrum där det finns matvarubutik, Restaurang/Pizzeria, Frisersalong, Kiosk mm. I samtliga lägenheter finns bredband och Tv-anslutning indraget.

I föreningen finns två lekytor. En liten föreningslokal (Lärkan) som kan hyras av föreningens
medlemmar för privata arrangemang.

En grovtvättstuga samt 7 vanliga tvättstugor med 2st tvättmaskiner, en torktumlare samt ett torkskåp.

Föreningen har genomgått stora renoveringar mellan 2016-2020 med som exempel fasadbyten, fönsterbyten, byte av lägenhetsdörrar och entrédörrar, målning i trapphus samt tillbyggnad av 4 st källarlägenheter.

En artikel från HSB hemsida om renoveringsprojektet: https://www.hsb.se/contentassets/e3d2db5d10f04ccc8c9c6128997eb592/hsbu-1901-norr-v2.pdf.

Pågående fasadrenovering
    Sommarbild