Om Föreningen

Brf Klintbacken finns på Bergviken i Luleå. Klintbacken är indelat i tre områden. Område 1 närmast Mjölkuddsberget, område 2 i mitten samt område 3 närmast Skogsvallens fotbollsstadion.

Lägenheterna
Föreningen består 31 st. flerfamiljshus med 134 lägenheter från 2 - 4 rum.
Det finns 40 st. 2-rummare, 68 st. 3-rummare och 26 st. 4-rummare. Inom området finns dessutom 1 kvartersgård, 2 äldreboende, 1 omsorgsboende samt 6 st. tvättstugor. Årsavgifterna uppgår till 666kr/kvm och år.

Historia
Innan området bebyggdes fanns här Luleås enda campingplats. Före det blev camping utgjordes området av ett Folkets Park. Många Luleåbor har under den tid det var ett Folkets Park besökt området för att roa sig på danser och på Barnes Dag.

Här fanns tidigare också en längdhopparbacke för skidor samt en motorcrossbana för speedway.

De första lägenheterna blev inflyttningsklar under december 1988 i den första byggetappen. Sedan fortsatte byggnationen av de 2 återstående etapperna. Därför har området också fått namnen område 1,2 och 3.

Naturen och miljön i området
Området utgörs av naturmiljö med promenadstigar, motionsspår, badstrand och med bra kommunikationer in till centrum med lokaltrafiken. Här finns närhet till livmedelsbutik, post restaurang samt övrig service som efterfrågas.

Bostadsrättföreningen Klintbacken ingår i HSB som har en ledamot i föreningens styrelse.