Felanmälan och garanti

Garantitiden för entreprenaden är 5 år. Du som bostadsrättshavare ansvarar för att anmäla fel i din bostad till felanmälan, som i sin tur ansvarar för att vidarebefordra dessa och påtala fel i fastigheten till entreprenören.

Ungefär två år efter inflyttningen görs en andra besiktning av en opartisk besiktningsman. Tvåårsbesiktningen gäller fel som har inträffat under garantitiden fram till denna tidpunkt och som entreprenören anses ansvarig för. Efter tvåårsbesiktningen gäller garantin för fel och skador som överstiger 0,5 prisbasbelopp (år 3, 4 och 5).

Att tänka på när man flyttar in i en nybyggd fastighet

Vid nyproduktion kan det uppkomma mindre sprickor i vägghörn, takvinklar och vid materialskarvar vilket är helt normalt.  Det beror på att vi bygger med levande material och viss uttorkning pågår fortfarande samt att det kan uppkomma små rörelser i fastigheten. Alla ev sprickskador rapporteras och åtgärdas vid garantibesiktningen som sker ca 2 år efter tillträde. Du behöver alltså inte felanmäla ev sprickor som uppkommer innan tvåårsbesiktningen.

FELANMÄLAN
Felanmälan och upplysningar angående löpande fastighetsskötsel ska göras till HSB Umeås kontor. Fel som upptäcks i lägenheten anmäls till felanmälan. Funktionsfel åtgärdas snarast. Eventuella skönhetsfel, skador på ytskikt och liknande, bedöms och åtgärdas löpande eller efter garantibesiktning 2018.

Felanmälan kan enkelt göras via Mitt HSB eller att ring 010-303 20 00 under kontorstid mån-fre 8-16. Vid akut felanmälan, som tex vattenläckage, trasig huvudsäkring – ring 010-303 20 00

Felanmälan efter kontorstid som är akut och inte kan vänta till nästkommande vardag ska göras till Securitas på telefon: 010-303 20 00

Felanmälan vitvaror från Electrolux
Felanmälan på vitvaror, ring Electrolux Service 090-18 70 40.