Mäklarinformation

Mäklar- samt allmän info.
Välkommen till Brf Nyckeln
HSB, Brf Nyckeln finns i stadsdelen Sunnanå. Området ligger relativt centralt vilket gör att det tar ca 5 minuter med cykel och 10 minuter med bussen från den närbelägna hållplatsen in till Skellefteå centrum. I närheten finns ett skogsområde med möjlighet till rekreation och motion i elljusspår och på promenadstigar. I stadsdelen finns dagis, fritidshem, förskolor, grundskola F6 och fotbollsklubben Sunnanå SK som har bra verksamhet för barn och ungdomar samt ett väl utbyggt villaområde. Närheten till Falkträskbadet, travbana och pizzeria Don Vito, är också något som bör nämnas.

Vi är tacksamma om mäklare med försäljningsuppdrag i föreningen använder uppgifterna på den här sidan, som vi uppdateras regelbundet. För en så kallad mäklarbild av det aktuella försäljningsobjektet, kontakta vicevärden på: brfnyckeln100@outlook.com.

Årsredovisningen finns publicerad i sin helhet på hemsidan under rubriken Föreningen – Årsredovisningar.

Frågor & svar

Pantsättning och överlåtelseavgift? Pantsättningsavgiften är 1 % och överlåtelseavgiften är 2,5 % av det basbelopp som gäller för tidpunkten för överlåtelsen. Överlåtelseavgiften betalas av säljaren och pantsättningsavgift betalas av pantsättaren.

När bildades bostadsrättsföreningen? Föreningen registrerades 1972.

Äger föreningen fastigheten (tomten) eller är det tomträtt? Föreningen äger fastigheten.
Är föreningen ett äkta bostadsföretag? Ja.
Antal lägenheter i föreningen? Föreningen består av 12 flerbostadshus på Nyckelgatan 58 – 126 med totalt 192 lägenheter.
Gemensamhetsutrymmen? Det finns två gemensamma tvättstugor. En kvartersgård ”Nyckelgården” med porslin och plats för 25 sittande, vävstuga, snickerilokal, övernattningsrum, två bastuanläggningar, träningslokal, cykelförråd och en bilspolhall. Två grovsoprum finns samt två soprum för köksavfall.
Förvaltning? Den ekonomiska förvaltningen sköts av HSB Norr i Skellefteå.
Fastighetsskötsel? Tjänsten köps av HSB Service Norr.
Trappstädning? Tjänsten köps av HSB Service Norr.
Accepteras juridisk person vid förvärv av bostad? Nej.
Godkänner föreningen delat ägande, där en eller flera ägare inte avser att bosätta sig lägenheten? Ja. Minsta ägarandel för den boende är 10 %.
Måste köparen bli medlem i HSB? Ja, man blir automatiskt medlem i HSB i och med medlemskapet i bostadsrättsföreningen.
Vad ingår i bostadsrättens månadsavgift? Vatten, bredband samt kabel-tv (basutbudet från ComHem). Möjlighet finns till IP-telefoni.
Avgiftsförändringar? I nuläget finns inga planer på avgiftsförändringar.
Andrahandsuthyrning? Andrahandsuthyrning är tillåten med styrelsens samtycke, 6 månader i taget i upp till 1 år. Varje fall bedöms separat. Det måste vara tydligt att du skall återta bostaden i besittning efter hyrestidens slut. Uthyrning för ekonomisk vinning är EJ tillåten.
Större genomförda reparationer och när?Nya garageportar -1993, om & tillbyggnad tak -1998, fönsterbyte till 3-glas & tilläggsisolering av väggar 1999 – 2000, stambyte och renovering av badrum, individuell balanserad ventilation, gamla panncentralen gjordes om till kvartersgård -2004, Stambyte och renovering av samtliga badrum och toaletter. Samma år fick lägenheterna individuell ventilation och jordfelsbrytare. Övergång till kallhyra och ny lekutrustning i lekparken 2005, tilläggsisolering av vind 2006, asfaltering 2009, ny trapphusbelysning, carport 10 platser, renoverade balkongbalkar 2012, byte av belysning i tvättstugor 2015,  arbete med innergårdar 2015 – ff, målning och rep av balkonger 2016, ny gårdsbelysning,  ny lekplatsutrustning,  byte till säkerhets-dörrar med connect flerpunktslås, postboxar,  målning av trapphus 2017. Nya garagetak 2018. Ommålning fasadsidor 2018. Omplanering av grönytor 2019. Renovering av tvättstugor 2020. Inglasade, större balkonger utbyggda o klara 202308.

Planeras större reparationer och ombyggnad av fastigheten? Fastigheten är i gott skick.
Finns garage/parkeringsplatser att hyra i föreningen? Ja. Kösystem används.
Vad har ni för leverantör av kabel-tv & bredband?  Comhem samt Telenor.
Vad har fastigheten för uppvärmning? Direktverkande el.
Vad har fastigheten för ventilation? Mekanisk frånluftsventilation

Välkommen till Brf Nyckeln

Nygatan 62B