Förvaltning

Lägenheterna upplåts med bostadsrätt. De bildar tillsammans HSBs bostadsrättsförening Regnbågen. Bostadsrättsföreningens angelägenheter handhas av en styrelse som utses och består av föreningens medlemmar. I styrelsen ingår också en representant för HSB-föreningen, HSB Luleå. Val av styrelse sker vid den ordinarie föreningsstämman varje år.

Styrelsens arbetsuppgifter regleras av bl a föreningens stadgar, lagen om ekonomiska föreningar och bostadsrättslagen.

Vissa arbetsuppgifter har föreningen uppdragit till HSB Luleå att utföra, exempelvis bokföring, medelsförvaltning. Styrelsen är dock fortfarande ansvarig för föreningens ekonomi och skötsel.

I stadgarna regleras frågor om medlemsskap, avgifter övergång och avsägelse av bostadsrätt.

Stadgarna reglerar också bostadsrättshavarens ansvar för fastighetens yttre och inre skötsel och underhåll. I korthet innebär dessa att de boende på egen bekostnad svarar för skötsel och underhåll av lägenhetens inre. Tillsammans med övriga medlemmar svarar de boende för skötseln av fastighetens yttre, bl a gräsklippning, snöröjning, etc.