Sandstensberget - landets högst belägna bostadsrättsförening

Välkommen till bostadsrättsföreningen Sandstenberget. Vi finns på toppen av berget Haukivaara som Kiruna är byggt på och utsikten är fantastisk.

De fem bostadshusen byggdes under åren 1965 och 1966. Föreningen bildades 1966. Sedan dess har en del omfattande renoveringar av husen gjorts. På 90-talet har alla fönster bytts ut, alla badrum renoverats och nya avloppsstammar har installerats.
Föreningen har även anslutit sig till fjärrvärme. 2005 byttes ventialtionen ut och alla lägenheter försågs med fläktar. Vid denna renovering fick de fem punkthusen också nya fasadpartier.

Bästa läget

Sandstensberget kan erbjuda ett idealiskt läge, nära till centrum av staden, och ett stenkast från Kirunas enda utebad. Kirunas största motionsområde med välhållna skidspår där World Cup-tävlingar är återkommande arrangemangfinns bakom knuten.
50 meter från föreningens bostäder finns Bergaskolan med dagis, fritids och årskurserna 1 till 9 samt kommunikationsklasser för barn med hörselnedsättningar. Det är en liten skola med en klass i varje årskurs. I området finns även Högalidsskolan och Malmfältens folkhögskola.
Och det bästa av allt: eftersom vår förening återfinns uppe på toppen av berget Haukivaara som staden är byggd på kommer det att dröja många, många år innan vi måste flytta på grund av gruvbrytningen.