Så skapar vi trivsel för varandra

Det är klart att vi kan ha fest i lägenheten på Stadion då och då. Och det är klart att vi kan borra hål i betongväggen för någon tavla även om det bullrar hos grannen. Och självklart ska vi hyra gästrum, kvarterslokal eller bastu när anhöriga och bekanta kommer på besök. Dessutom - vi kan köra fram personbilen till husentrén när vi ska lasta av och på tunga grejer.

Här några färska trivseltips - och även lite om vad som kan bli påföljden för den som inte tycker att vi ska trivas på Stadion.

FEST I LÄGENHETEN

Lägenheterna är hyfsat väl ljudisolerade, men blir musiken, dansen och skriken alltför högljudda så får grannarna svårt att sova.

1. Var särskilt varsam med buller på balkongen. Att kasta ut ölburkar och annat skräp på gräsmattan är provocerande. (Glöm inte att grillning med kol eller gasol är förbjuden på balkongen på grund av brandskyddsbestämmelser och rök som tränger in hos grannarna).

2. Knacka på hos grannarna på närmsta våningsplanen och säg till att ni tänker ha fest. Alla tycker att det är OK och blir glada för förvarningen.

3. Tala om för dina gäster redan när de kommer om vikten av rimliga ljudnivåer.

4. Var medveten om att upprepade störningar kan, efter muntlliga eller skriftliga varningar, leda till att medlemmen utesluts ur bostadsrättsföreningen och tvingas flytta. Allt enligt stadgarna.

RENOVERA, BORRA

 1. Bullrande renoveringar gör vi dagtid mellan kl 08.00 - 22.00.

2. Ifall du exempelvis ska borra i betong - det ljudet fortplantar sig kraftigt - förvarna gärna grannarna.

3. Glöm inte: Förändra väggar, ta upp nya dörrar eller andra större förändringar kräver godkännande i förväg av styrelsen.

HYRA GÄSTRUM, KVARTERSLOKAL, RELAX

1. Du som äger bostadsrätten och bokar gästrum, kvarterslokal, relax/bastu eller andra gemensamma lokaler ansvarar för att lokalerna är välstädade efteråt. Sopor och skräp ska tömmas och sorteras i soprummet 

2. Skulle städning inte genomföras enligt reglerna så kommer föreningen att fakturera den medlem som bokat lokalen 1 500 kronor för städkostnad. 

KÖRA IN BILEN TILL ENTRÉN FÖR AV- OCH PÅLASTNING

Vi kan köra fram bilen till porten för exempelvis av- och pålastning av tunga grejer. Och vi kan stå 15 minuter på de anvisade platserna framför båda husen. MEN ...VI MÅSTE KÖRA SAKTA OCH VARLIGT särskild på de platser där barn kan dyka upp bakom knuten. En allvarlig incident inträffade nyligen. Men som tur var slutade det utan allvarliga skador för barnet. Vi hjälps åt att hålla efter fortkörare.