Parkeringsplats/garage/elladdplats

De gästparkeringar som finns på området är just gästparkeringar och inte till för oss som bor här, de är ej heller till för långtidsförvaring av tex avställda fordon- något som kan komma att bötfällas.

Parkeringsplats med motorvärmarstolpe finns att hyra

Laddstation

På området finns laddstationer för 6 bilar just nu. Är du intresserad av att hyra en laddstation så hör av dig till styrelsen för mer information.

För dig som är intresserad av att hyra p-plats eller garage

Du som står i kö sedan tidigare är redan registrerad i kön, du behåller hela din kötid.

Logga in på hsb.se/norr och säkerställ att du har dina kontaktuppgifter registrerat under ”Min profil”. För att ställa dig i kö klickar du på ”Min bostad” och därefter ”Mina köer”. Där hittar du även en manual samt en instruktionsfilm.

När du ställt dig i kö får du en e-postnotifiering när det finns en ledig plats. Du kan välja om du vill prenumerera på alla lediga platser, eller en specifik plats (t.ex kantplats). När du får notifiering om en ledig plats som du är intresserad av, så är det viktigt att du loggar in och anmäler ditt intresse. Den som har längst kötid när publiceringstiden är slut tilldelas platsen.

För dig som redan har p-plats eller garage

Du som redan har en pågående p-plats eller ett garageavtal behöver inte göra något. Önskar du hyra en till parkering följer du instruktionerna ovan. I dagsläget kan man hyra ett garage och högst två p-platser. Observera att detta kan komma att ändras om kö uppstår där medlem i förening helt saknar parkeringsmöjlighet.

Vi hoppas att du kommer uppskatta den nya digitala tjänsten, och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår Kund- och medlemsservice på kundservice.norr@hsb.se eller på telefon 010-303 20 00.

Vad menas med gemensamhetsgarage?

Med garage avses uppställningsplats för fordon inomhus. Ett

gemensamhetsgarage har uppställningsplatser för mer än två fordon. Ett gemensamhetsgarage kan vara ovan mark med en fordonsrad och port framför varje plats (radgarage) eller andra gemensamhetsgarage såväl ovan som under mark (flerbilsgarage).

Till skillnad från ett enskilt garage samsas flera fordonsägare i ett gemensamhetsgarage. Det innebär ibland att det är svårare att kontrollera och

styra vad som förvaras i garaget när flera parter är inblandade. Exempelvis är det svårt att avgöra vem som ska minska sin mängd brandfarlig vara om den sammanlagda mängden i ett gemensamhetsgarage blir för stor. Dessutom kan en brand i ett gemensamhetsgarage drabba samtliga som hyr uppställningsplatser.

”Vad får jag ha i garaget?”

En fråga som ofta uppstår är vad du som garageinnehavare får ha i garaget, utöver ditt fordon såklart. Eftersom våra garage inte är separata (de räknas som en brandcell, ett så kallat gemensamhetsgarage), så ska vi inte använda garagen som förvaring av brandfarligt eller lättantändligt material. Garagen får således inte heller separeras med skiljeväggar.

Vad som får finnas i våra garage:

Ett motordrivet fungerande och påställt fordon

Övrig utrustning till fordonet såsom takbox/packbox och cykelställ

Produkter och verktyg för underhåll och skötsel av fordonet

I övrigt får inget brännbart eller brandfarligt förvaras löst i garagen.

Extra drivmedel och spolarvätska får endast förvaras i reservdunk i fordonet. Brandfarliga gaser såsom gasol och acetylen får inte förvaras i gemensamhetsgarage.

Ingen annan förvaring eller verksamhet får förekomma i våra garage.

Känner du efter denna information att du har något som inte är tillåtet, se till att åtgärda detta för att inte orsaka brand i gemensamhetsgaraget och därmed risk för att branden sprider sig till övriga fordon och personliga ägodelar.

Dessa riktlinjer kommer från Räddningstjänsten och avser gemensamhetsgarage.