Fakta om Tryckeriet

I samband med byggnationen av fastigheten på Tullgatan 25-29, bildades bostadsrättsföreningen Tryckeriet. Nedan finns mer fakta om föreningen.

Byggår: 1961
Antal lägenheter: 80

Viktiga årtal

Här presenteras allt från registering av föreningen 1956.

1956 Registrering av föreningen.
1961 Tryckeriet har sin första årsstämma. Byggstyrelsen överlämnar fastigheten.
1980 Föreningen installerar fjärrvärme.
1986 Vi tilläggsisolerar och förser fasaden med tegel. Fönster och dörrar byts.Fastigheten får nytt
papptak.
1993 Stamledningar byts för vatten och avlopp. Renovering av toaletter och badrum. Separat soprum byggs.
1996-97 Ombyggnad av ventilation
2000 Balkonger byggs på och glasas in.
2001 Bredband via Bredbandsbolaget installeras.
2003 Vi inför fjärravläsning av elmätarna. Ett gemensamt abonnemang för all el.
2004 Kontroll av PCB, utan anmärkning.
2005 Parkeringsplatserna byggs om moderniseras, bl a komplettering av utebelysning och stolpar/uttag.
Dessutom införs individuell fjärravläst el-mätning.
2005 Vi installerar bredband via Comhem.
2007 Avfuktare och väggfläktar monteras i fastigheten.

2008/2009 Låssystemsbyte i hela fastigheten, brandskyddsöversyn, trädgårdstrapp renoverad, fasad renoverad, värmeväxlare utbytt, pannrum omgjort till hobbyrum, ny föreningslokal, nytt uthyrningsrum, renovering av trapphus, renovering av källargångar, renovering av tvättstugor och torkrum, armaturer och el utbytt i trapphusen och källargångar. trädgården omgjord, dörr utbytt till sophus, ny underhållsplan upprättad, nya avtal tecknat med HSB, avtal med störningsjour tecknat, avtal med parkeringsvakter tecknat, gammla förrådslokaler storstädade.

2010 Trädgården utvecklas för våran gemensamma trivsel. Sophuset och taköverhäng har målas i föreningen färger, grått och rött. Delar av skyddsrum samt cyckelrum har renovaerats och målats. Taket har inspekterat av Anticimex, det var i mycket bra konditon. Fläcktsystem har rengjorts och renoverats där behov har påträfftats. Hisskorgarna har ytskiktsrenoverats.

2011: Föreningen har firat 50 år, deltagandet var stort. Förrådsgångar snyggas till allt eftersom. VVS stammar har rensats och delvis restaurerats. Ventilation i hyreslokalen och tvättstugor samt belysning på parkeringsplatserna har åtgärdats. Ny spånsug och kompressor till hobbyrummet är inköpt. Nya element till hyreslokalen har installerats. Radonmätning är genomförd med godkänt resultat. Den gamla stenmangeln är medmonterad och bortförd. Två torkskåp och en varmmangel är installerade. Ny uteplats är iordningställd. Nytt arkiv har byggts.

2012: Bastu med relax har installerats i ett av de gamla torrkrummen. Ett tredje torkskåp har kommit på plats. Elsystemet har följts upp i gemensamma lokaler. GAN avtal avseende bredband och IP telefoni har utretts och beslutats på en extra föreningsstämma och avtal har tecknats från 1 september 2012. Styrelsen har utrett byggnation av balkonger till 1:or och 2:or, förslag har lagts fram på en extra stämma som beslutade att avslå byggnation. Många motioner kom in i balkongfrågan.

2013: Trädgården har fått ytterligare en avskiljare för soldyrkare. Nya dörrrar till äffärslokalen. Uthyrningsrummet har fått en ny och bra bäddsoffa. Bastu och relaxen har fått träningscyklel och ett kylsskåp. Nya trapphusvärmare är installerade. Årsavgifterna höjdes med 3 %.

2014: Vinden har tilläggsisolerats. Källargångar och hobbyrum har målats. Byte av en tvättmaskin och komplettering med en ny, samt byte av en torktumlare. Även byte av ventilation/värmeaggregat i trapphus 29 B och byte av belysningsarmaturer på grönområde.

2015: Muren mot brf Skeppet är borttaget.Fasaden har renoverats mot söder och öster. Innergården har asfalterats och stentrappan har lagts om och dessutom har räcket målats.Ett litet trädgårdsförråd finns nu på plats i vår trädgård. Byte av ytterligare en tvättmaskin.

2016: Även i år har det målats, nu på golv i tre korridorer och i ett mangelrum. En avfuktningsfläkt finns nu i bastu och relaxavdelningen. Ytterligare byte av en stor tvättmaskin.

2017: Reparation av papptak, takventilation. takavvattning och snörasskydd.  Värme- och ventilationsaggregaten i samliga trapphus är utbytta. Vi har installerat en låsanordning för våra cyklar vid cykelställen. Nya extra förråd vid ingång 25. Målningsarbete och uppfräschning bastu och relax.

2018: En uppgång till taket har byggts i trapphus 25. Slutförande rep av papptak, takventilation, takavvattning och snörasskydd. Målning och ny belysning i soprum. En trivselgrupp har bildats i huset som ska anordna trevliga aktiviteter för alla.

2019: Byte bastuaggregat samt åtgärder i bastun. Brandsläckare på varje våningsplan. Uppdatering elinstallationer.

2020: Besiktning av befintliga balkonger för att se i vilket skick de är i och hur lång livslängd de beräknas ha kvar. Anläggning av nya parkeringsplatser med eluttag. Brandfilter i anslutning till brandsläckare på varje våningsplan. Höjning av hyran för extra förråd och parkeringsplatser.

2021: Behandling av källargångar. Nya trädgårdsmöbler. Avgiftshöjning med 8 %.

2022:Byte av samtliga motorvärmare till kombinerad elbilsladdare och motorvärmarstyrning, färdigställs under

2023: Byte armaturer trapphus till LED- belysning.  Större markentreprenad, asfaltering innergård mm.  Byte av samtliga motorvärmare till kombinerad elbilsladdare och motorvärmarstyrning, färdigställs under 2023. Påbörjat takarbete.