Vägledning framtagen för tydligare årsredovisning i bostadsrättsföreningar

18 december 2014 I dag presenterar revisorernas branschorganisation, FAR, en ny idéskrift med konkreta tips om hur bostadsrättsföreningar kan göra årsredovisningar mer informativa och fungera bättre som beslutsunderlag.

Idéskriften Om årsredovisningen för bostadsrättsföreningen Modell Bättre är framtagen av en arbetsgrupp med medarbetare från FAR, HSB, Bostadsrätterna, Riksbyggen och SBC.
– Det här är ett viktigt steg på vägen mot tydligare årsredovisning för bostadsrättsföreningar. Genom den här idéskriften skapas möjligheter till förbättrad information över föreningens ekonomi. Det ger ett bättre beslutsunderlag för såväl boende som blivande medlemmar i en bostadsrättsförening, säger ekonomichef Niklas Widebeck, HSB Riksförbund.

Framtida utgifter måste redovisas
Bakgrunden till idéskriften är den debatt som varit om redovisningen i bostadsrättsföreningar. Utgångspunkten har varit Bokföringsnämndens beslut att förbjuda progressiva avskrivningar vid tillämpning av redovisningsregelverket K2. I idéskriften framgår vikten av att få information om hur föreningen avser att finansiera sina framtida utgifter.

Regelverket måste ses över
Nästa steg är att ta fram förslag till helt ny redovisning av bostadsrättsföreningar och samtidigt föreslå nödvändiga förändringar i lagstiftning och normgivning.
– Nästa avgörande steg återstår för att få långsiktig ordning i avskrivningsfrågan. Det krävs en genomgripande översyn av nuvarande regelverk. Endast så kan vi få ett regelverk som är tydligt och begripligt för konsumenter och bostadsrättsföreningarnas styrelser, säger Niklas Widebeck.