Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Stärkt förvirring istället för stärkt konsumentskydd

04 maj 2017 Den 26 april presenterades utredningen Stärkt konsumentskydd på bostadsrättsmarknaden. HSB Stockholms vd Anders Svensson beskriver hur den potentiellt påverkar bostadsrättsföreningar, och hur HSB arbetar för att stötta sina medlemsföreningar och kunder. Bland annat lanseras tre nya finansiella tjänster.

Hur skulle du sammanfatta utredningen?

Övergripande innehåller den inte alltför stora förändringar för bostadsrättsföreningar. För det första föreslås krav på att samtliga bostadsrättsföreningar ska redovisa enligt K3-principen, det vill säga komponentavskrivning. För det andra föreslås införandet av en 50-årig teknisk underhållsplan för nyproduktion och ombildning. För det tredje föreslås högre krav på vilka jämförbara *nyckeltal som ska presenteras i en årsredovisning, något HSB Stockholm delvis redan visar. Utredningen tar även upp andra frågor som rör nyproduktion, men som alltså inte påverkar förvaltning i befintliga bostadsrättsföreningar.
* Exempel kan vara skuld/kvm, årsavgift/kvm, räntekänslighet.

Om förslaget blir verklighet, hur påverkar det bostadsrättsföreningar konkret?

Den största skillnaden är att bostadsrättsföreningar som idag redovisar enligt K2 måste byta till K3. K2 innebär att hela byggnaden skrivs av som en enhet. Med K3 delas byggnaden upp i komponenter som skrivs av för sig. Det kan också bli tvingande att addera ytterligare nyckeltal i föreningens årsredovisning. Men övriga föreslagna tvingande åtgärder kommer främst att beröra nyproduktion eller ombildning.

Vad anser HSB Stockholm om utredningen?

Den är uddlös. Dagens system gör att få styrelser, bostadsrättshavare och konsumenter förstår hur siffror i en årsredovisning ska tolkas. Därför är det anmärkningsvärt att utredningen föreslår väldigt få åtgärder för att öka förståelsen. Att hålla kvar bostadsrättsföreningar i det befintliga systemet stärker inte konsumentskyddet överhuvudtaget. Istället bidrar det till att stärka den förvirring som råder kring såväl redovisning som årsredovisningar. Dock vill vi lyfta fram två bra saker. Dels den långsiktiga underhållsplanen, som innebär att bostadsrättsföreningar får en ökad trygghet i planerandet av sin framtida ekonomi. Och dels förslaget om fler tvingande nyckeltal. Men det måste vara rätt nyckeltal för att ge effekt, vilket inte utredningen belyser.

Vad är nästa steg?

Det är viktigt att understryka att utredningen som presenterats och lämnats över till regeringen är just en utredning. Den har väckt stor uppmärksamhet de senaste dagarna, men inga politiska beslut är fattade ännu. Eventuella ändringar kommer att träda i kraft som tidigast den 1 januari 2019.

Hur stöttar HSB Stockholm sina medlemsföreningar och kunder i detta sammanhang?

Vi kan självklart stötta berörda föreningar i övergången från K2 till K3. Men framför allt lanserar vi nu tre nya finansiella tjänster som tar vår ekonomiska förvaltning till en ny nivå.

Kan du beskriva de nya tjänsterna?

Övergripande handlar det om ett nytt sätt att tänka kring en bostadsrättsförenings ekonomi – att titta framåt istället för bakåt. Istället för att utgå från avskrivningar och krångliga avsättningar utgår vi från föreningens faktiska årliga sparande. Genom att koppla sparandet till en långsiktig teknisk underhållsplan där samtliga kommande investeringar och underhåll finns med, åskådliggörs det framtida lånebehovet och även rimliga avgiftsnivåer på ett mycket pedagogiskt och tydligt sätt. Vi ger därmed styrelsen ett effektivt verktyg för att långsiktigt planera sin ekonomi, och samtidigt illustreras föreningens verkliga ekonomiska ställning för såväl medlemmar som potentiella bostadsrättsköpare. Det är ett kraftfullt beslutsstöd, vilket är något våra kunder efterfrågar.

Har du frågor om utredningen och hur den eventuellt påverkar er förening? Vill du veta mer om HSB Stockholms finansiella tjänster och analyser? Kontakta oss då via mejladressen finansiering@hsb.se så får du hjälp.