Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Att vilja är att välja

28 augusti 2018 ETHOS. Nej, det är inte namnet på någon grekisk gud. Det är de värderingar HSB arbetar efter varje dag. Faktum är att medarbetarna har de fem ledorden - Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke, Samverkan, i ryggmärgen.

I ett konferensrum på femte våningen på HSB Stockholms kontor på Kungsholmen pågår ett brädspel. Det är tidig eftermiddag, och diskussionerna är livliga. Mathias Norderstål, verksamhetschef på Kund- och Medlemsservice och hans fem medarbetare är upptagna med att dela ut poäng, skimrande guldstenar.

Nu är det inte vilket spel som helst, utan ETHOS-spelet, just för att de värderingar som tagits fram för verksamheten, ska diskuteras. - ETHOS står för engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. Att gjuta liv i värdeorden i ETHOS är centralt för hela HSBs organisation, och när den nuvarande vd:n Anders Svensson tog över 2013, insåg han ganska snabbt att det var dags att fylla värdeorden med innehåll.

Då påbörjade vi på HSB Stockholm det som kallas för värderingsresan, som har som syfte att stärka HSBs varumärke ytterligare, att medarbetarna ska trivas och känna stolthet över sin arbetsplats. Enkelt uttryckt handlar det om hållbarhet. Om medarbetarna trivs och känner sig trygga, är det enklare att leverera det lilla extra, att se kunderna och ge bra service, samtidigt som man är affärsmässig och professionell. Reglerna har vi tagit fram tillsammans, eftersom det är mycket viktigt att alla i organisationen är med på resan. Redan när man är här på anställningsintervju ska man få veta vad ETHOS innebär.

En lång rad möten, workshops och gruppdiskussioner tog vid, där alla medarbetare uppmanades att fundera igenom vad till exempel "engagemang" innebär. Vad ett ord betyder för en person kanske inte är det samma som för en annan, därför var det viktigt att tillsammans diskutera oss fram till betydelsen.

Men bara för att formeln och tavlorna med reglerna hamnat på väggarna på HSBs kontor innebär det inte att arbetet var avslutat. Tvärtom. Egentligen var det nog just då som det egentliga arbetet påbörjades. ETHOS ska finnas med oss i vårt dagliga arbete. Vi har regelbundet workshops och värderingsluncher där Anders Svensson pratar om olika teman med medarbetare. Ett av dessa teman som diskuteras på värderingsluncherna, men också under de gruppmöten som varje chef har med sitt team, är feedback. Ett ämne som på samma gång är enkelt och oändligt svårt. Vi jobbar mycket internt med att skapa en bra feedbackkultur. Medarbetarna är vårt varumärke, de som möter våra kunder, därför är det viktigt med feedback internt.

Ett tecken på att vi verkligen lyckats var att vi utsågs till ett av de hundra mest attraktiva företagen att jobba på, när Academic Work tillsammans med SIFO gjorde undersökningen Young Professionals Attraction Index. Det kändes stort att finnas på listan tillsammans med företag som Tesla och Google.