Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

77,9% av våra hyresgäster nöjda med att bo hos HSB Stockholm

25 juni 2018 Nu har resultatet från årets NKI-undersökning kommit. Syftet med undersökningen är att mäta hur nöjda hyresgästerna är med HSB Stockholm som hyresvärd. Inom flera områden har det gjorts stora förbättringar, bland annat när det gäller att ta kunden på allvar och ge hjälp när det behövs.

Enkäten gick ut till 1754 respondenter och svarsfrekvensen låg på 46,7%. Faktorerna som mäts i kundundersökningen är bland annat den personliga servicen, fastigheternas kvalité och återkopplingen från HSB.

– Det känns otroligt roligt att våra kunder är så nöjda. Jag tror att en av våra styrkor är vår samverkan internt och detta är ett bevis på att det ger resultat. Jag hoppas samtidigt att vi förbättrar kundnöjdheten långsiktigt genom att följa upp kundundersökningen, säger Karl-Johan Lindahl, verksamhetschef Hyresfastigheter.

Under faktorn som gäller servicen fanns frågor som att ta kunden på allvar, trygghet, rent&snyggt samt hjälp när det behövs. Här har resultatet ökat till 77,9% från föregående mätning där det låg på 75,8%.

Störst ökning av nöjdhet i Enskede 
I Enskede har nöjdheten på punkten ”Få åtgärder vidtagna till följd av synpunkter” ökat från 78% till 100%.

 Det här är en stor ökning som är ovanlig. Ni behöver tänka på vad det är som görs här som kan implementeras i de andra fastigheterna, säger Carl Ask, Aktiv Bo.


Här under NKI-konferensen presenterar Karl-Johan Lindahl från HSB åtgärderna tillsammans med Carl Ask från Aktiv Bo. 

HSB har under en heldagskonferens den 14 juni tillsammans med förvaltare, fastighetsskötare, fastighetsadministratörer samt Kund- och Medlemsservice gått igenom svaren från undersökningen för alla fastigheter och tillsammans satt upp handlingsplaner. Totalt hade 91 stycken konkreta åtgärder skapats med en tidsbestämd plan och syftet är att de ska följas upp under hösten. Exempel på åtgärder som togs fram är att se över belysningar i källarförråd och trapphus, cykelrensningar, städning i allmänna utrymmen samt bättre information angående fastigheterna från HSB.

Varför mäts NKI-värdet?

HSBs mål är att utveckla och förbättra verksamheten och våra fastigheter samt servicen till alla kunder. Att få veta vad kunderna tycker om fastigheterna är värdefullt. Mätningen utförs av ett oberoende marknadsundersökningföretag. NKI-undersökningen genomförs vartannat år. Totalt får hyresgästerna svara på hur de upplever att ta kunden på allvar, trygghet, rent&snyggt samt hjälp när det behövs. Vårt totala resultat hamnade på 77,9%, och medel är 78,5% för privata fastighetsbolag i stor Stockholm.