Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Förvaltaren – styrelsens högra hand

04 mars 2020 Förvaltaren är en trygg klippa för styrelsen att luta sig mot i många fall, inte minst när det gäller det omfattande fastighetsägaransvaret. "Som fastighetsförvaltare bör man ha problemlösning som största intresse", säger Fredric Pettersson, förvaltare på HSB Södertörn.

Hantera alla de frågor som uppstår vid en vattenläcka, se till att underhållsplanen följs och underlätta styrelsens arbete i stort - listan över vad en förvaltare hjälper till med kan göras lång.

- Att vara förvaltare handlar om att lösa problem och vara en kontaktyta som medlemmarna kan vända sig till i alla möjliga frågor, säger Kristina Danielsson, verksamhetschef HSB Förvaltare.

Genom förvaltaren får föreningen stöd och kan känna en trygghet i allt från enklare frågor till större försäk­ringsärenden, som exempelvis hante­ring av vattenskador.

- Förvaltaren är ett stort stöd gene­rellt, men kanske främst när det gäller de delar som kräver speciell utbildning och kunskap. En vattenskada, till exempel, kan bli väldigt dyr om den inte behandlas snabbt och sakkunnigt, säger Kristina.

Fredric Pettersson har arbetat som förvaltare vid HSB Södertörn sedan maj 2018. Han jobbar nära styrelsen och de boende och är den som samordnar med HSB Södertörns kontaktnät av jurister, ekonomer, experter och projektledare när det finns behov.

- Jag ser som min främsta arbets­uppgift att vägleda styrelsen så att de kan uppfylla sitt fastighetsägaransvar på bästa tänkbara sätt. Man kan säga att jag fungerar lite som styrelsens högra hand, säger han.

För att kunna hjälpa styrelsen på bästa sätt bör man som förvaltare uppskatta vitt skilda arbetsuppgifter och kunna hantera alla typer av behov.

- Det gäller att kunna ta alla olika sorters människor och styrelser och hjälpa dem med deras specifika önske­mål, säger Fredric och lägger till:

- Man hjälper till med den dagliga driften och ser till att allt "fungerar som det ska", men måste också ha koll på både myndighetskrav och lagar samt ta in offerter och se till att de beställda upp­dragen blir utförda.

Kristina berättar att en förvaltare jobbar planerat och strukturerat snarare än akut, och då är en stor och viktig del av jobbet att följa den fastslagna underhållsplanen.

- Den är en grundpelare i förvalt­ningen. Det är där man ser hur man kan säkra värdet på fastigheten kopplat till ekonomin, och det är där alla renove­ringar, fasadbyten och stambyten måste finnas med. Förvaltaren säkerställer att underhållsplanen är bra, och att inte för många åtgärder sker parallellt. Men också att det som bör samordnas, som fasadbyten och fönsterrenovering, planeras samtidigt, säger Kristina.

Källa: Uppdraget #1 2020