Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Kraftiga elnätshöjningar drabbar 1,8 miljoner konsumenter

21 oktober 2015 Vattenfall aviserar en höjning av elnätsavgifterna med 11 procent vilket innebär att de under en tvåårsperiod genomför en sammanlagd prishöjning på 20 procent. Ellevio, före detta Fortum Elnät, har höjt elnätsavgifterna med totalt 11 procent i år.

– 1,8 miljoner konsumenter drabbas av detta. Tillsammans med tidigare års höjningar slår det här hårt mot konsumenternas ekonomi, säger Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

Under fjolåret ökade elnätsavgifterna med 2,4 procent i genomsnitt, i år är siffran något högre 2,9 procent, enligt Nils Holgerssongruppen som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

Flera elnätsföretag reglerar sina priser under året vilket medför att det inte kommer att synas i årets rapport. I tabellen nedan redovisas de tre största elnätsföretagen och de prishöjningar som gjorts under perioden januari 2014 till januari 2015.

 

(1)

(2)

(3)

Elnätsföretag

Prisförändring mellan januari 2014 och januari 2015

Prisförändring inkl. prishöjningar under
2015

Prisförändring inkl. aviserad prishöjning för 2016

Vattenfall

4%

8%

20%

Eon

0%

4%

-

Fortum / Ellevio

2%

11%

-


Elnätspriserna är beräknade för Nils Holgerssons husets behov för 15 lägenheter (2300 kWh/lgh) och fastighetens behov (15000 kWh).

Dessutom har Vattenfall i dagarna aviserat ytterligare en prishöjning på 11 procent, vilket innebär en total prishöjning på 20 procent under en period av två år, se kolumn (3).

– Om ett stort företag som Vattenfall kan genomföra en så här stor prishöjning blir det hopplöst för konsumenterna att få en förutsägbarhet kring elkostnaderna. Det är mycket olyckligt, säger Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

För en genomsnittlig lägenhet står nätkostnaden för en tredjedel av de totala elkostnaderna. Variationer i framför allt elhandelspris men även elnätsavgift gör att det förekommer en stor spridning.

– De höjningar vi nu ser är konsekvensen av att elnätsföretagen i domstol fått rätt att chockhöja avgifterna. Detta visar ännu en gång att nuvarande system för prisreglering inte fungerar, säger Mari-Louise Persson.

Sverige har cirka 180 elnätsföretag. Eftersom det saknas konkurrens på elnätsmarknaden är priset reglerat och Energimarknadsinspektionen har till uppgift att granska att avgifterna är rimliga. Elnätsföretag har fått en ram för hur mycket de får ta ut av sina kunder under åren 2012-2015. Den är satt så att företaget ska få skälig täckning för sina kostnader och avkastning på det kapital som krävs för att driva verksamheten, samtidigt som kunderna ska ha långsiktigt stabila avgifter.

Organisationerna bakom Nils Holgerssongruppen; Riksbyggen, Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen och SABO, har tidigare begärt att prisregleringen för elnätsavgifterna ska skärpas. Så kommer också att ske från den 1 januari nästa år.

Här kan du se ett inslag i Rapport om elnätshöjningarna.

För mer information, kontakta: 

Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen, energistrateg Riksbyggen, 08-698 41 74

Thomas Folkesson, EKAN-gruppen, 070-556 02 58 

Presskontakter: 

Niklas Stavegård, Kommunikatör Fastighetsägarna Sverige 072-738 22 27 

André Johansson, presschef HSB, 070-549 64 04 

Anna Wennerstrand, presschef Hyresgästföreningen 076-798 08 74 

Håkan Andersson, presschef Riksbyggen 070-239 00 66

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11

Om Nils Holgersson

Sedan år 1996 ger Nils Holgersson Gruppen, med representanter från HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen Riksförbundet, Riksbyggen, SABO och Fastighetsägarna Sverige, årligen ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige".

I rapporten "förflyttas" en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Rapportens syfte är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till sänkta priser för kunderna.