Om Föreningen

Föreningen bildades 1958 och består av fyra höghus och två låghus som färdigställdes i början på 60-talet och omfattar 247 bostadsrättslägenheter.

Föreningen består av:

Kvarteret Abbedissan:
Svartåliden 4 A-B
Svartåliden 6 A-B
Svartåliden 8
Axel Träffs Gata 3 A-B
Axel Träffs Gata 5 A-B
Axel Träffs Gata 7
Kvarteret Primklockan:
Industrigatan 11
Industrigatan 13

HSB BRF Abbedissan i Mjölby är en certifierad bostadsrättsförening med 247 lägenheter.
nära både centrum och natur.

En välskött bostadsrättsförening som bildades 1958 som består av fyra höghus och två låghus som färdigställdes i början på 60-talet. Området ligger centralt, nära järnvägsstationen och Pendeln, men ändå med naturen - Svartån och Hembygdsgården alldeles intill.

De flesta lägenheterna har inglasade balkonger från år 2004.
Föreningen har ett gruppanslutningsavtal med Telenor, tjänster som ingår i avtalet och föreningens månadsavgift är bredband 500 Mbit/s, telefoni Mini (Samtalsavgiften debiteras den boende) och TV BAS med HD-box.

Ljuddämpande takbeläggning och automatisk belysning i trapphusen.
Två egna återvinningsstationer för källsortering.
Entrédörrar med automatisk öppnare.
Radonmätning gjordes 2020 med godkänt resultat och även Energideklaration är utförd.
Nya PVC-fönster med förbättrad isolering mot drag och ljud installerades år 2010. Väderprognosstyrning av fjärrvärmen som minskar värmekostnaderna och koldioxidutsläppet och ger jämnare innetemperatur.
Vindar och krypvindar tilläggsisolerades år 2011.
Under sommaren 2013 renoverades taken på de fyra höghusen.

2014 har brandskyddet utökats. Hårdgjorda ytor för stegbil har anlagts på båda sidor av höghusen. Optiska, trådlösa brandvarnare har satts upp i trapphus, vindsutrymme, källargångar samt delats ut till samtliga lägenheter.
År 2014 gick föreningen över till miljövänlig så kallad "grön el".
Lägenhetsdörrar och dörrar till gemensamma utrymmen har fått nya lås under år 2015.
Postboxar installerades hösten 2016.
Trapphusen målades och lägenhetsdörrarna byttes till säkerhetsdörrar under 2018.
9 Laddplatser för elbilar upprättades under 2020 och 2021.
Nya hissar installerades under 2022 och 2023.