Välkommen till Brf Kungsåsen

Brf Kungsåsen ligger centralt beläget i Kumla. Med gångavstånd till affärer och aktiviteter. Kort promenad till stationen med goda pendlingsmöjligheter.

Allmänt om området

Kumla i Örebro län är en växande kommun som har ca. 20 700 invånare. Kommunen som är liten till ytan omfattar förutom Kumla centralort även tätorterna Ekeby, Hällabrottet, Kvarntorp, Sannahed och Åbytorp. Kumla är bl.a känt för Kumlaanstalten, som är ett av Sveriges största fängelser, och speedwaylaget Indianerna. Författaren Håkan Nesser som är från Kumla har låtit flera av sina romaner utspela sig i trakten. Kumla har en väl utbyggd barnomsorg och ett flertal skolor. Föreningslivet är omfattande och erbjuder en mängd fritidssysselsättningar med många sportanläggningar.

Kommunikation

Förbindelse till Örebro, Stockholm och Göteborg är mycket god med tåg, buss eller bil.

Närservice

I Kumla centrum finns en stor matbutik, systembolag, banker, ett mycket välkänt konditori, leksaksaffär, apotek, skräddare samt ett flertal butiker och resauranger kring torget. På torget arrageras marknader, utställningar och andra evenemang. I Kvarntorp finns en 18-håls golfbana. På ett gångavstånd på ca. 5 minuter från bostadsföreningen finns Djupadalsparken som omfattar ett inomhusbad med gym, utomhusbad, restaurang och växthus och en sjöpark. Kumla har även ett modernt bibliotek. Inte långt från Kumla ligger köpcentret "Marieberg Galleria".