Välkommen till brf. Mjölet

En eftertraktad och trivsam bostadsrättsförening belägen i Mjölbys nordöstra stadsdel. Med kringliggande villabebyggelse och någon minuts gångavstånd till idrottsanläggningar och strövområden i skog och mark.

Föreningen bildades våren 1955. HSB:s arkitekt Kerstin Gåsste presenterade ritningarna redan under hösten samma år. Efter smärre justeringar påbörjades byggnation av området följande år -56 och färdigställdes under 1957, då 41 bostadsrätter stod inflyttningsklara.

Fastigheterna har beteckningen Mjölet 1 och består av 5 radhuslängor; 2 plan med källare, altan och utegård. Samt 11 kedjehus; sammanlänkade med förråd och garage. 2 plan med altan och utegård. Området har egen lekpark,tvättstuga och gästlokal.

Byggnaderna är Q-märkta, vilket innebär att fastigheternas yttre karaktär och miljö är skyddad i kommunens stadsplan.

Föreningen har avtal med HSB Boservice när det gäller den tekniska förvaltningen av våra fastigheter och grönområden.