A TILL Ö

A

Att bo i bostadstadsrätt

Vi som bor äger tillsammans med övriga medlemmar byggnaderna och marken i bostadsrättsföreningen. Det unika med bostadsrätt är att man gemensamt bestämmer över och tar ansvar för sin boendemiljö. Engagemanget skapar sammanhållning och trivsel samtidigt som kostnaderna för underhåll och reparationer hålls nere. Som bostadsrättsinnehavare har du nyttjanderätt till din bostad på obegränsad tid. Detta kallas för evig nyttjanderätt. Det är en trygghet både for bostadsrättshavaren och för föreningen. Men den enskilde bostadsrättshavaren kan förlora sin bostadsrätt om han eller hon inte uppfyller sina skyldigheter som att exempelvis betala hyran i tid (se vidare information om förverkande av nyttjanderätten på hemsidan). Bostadsrätten kan säljas och den kan ärvas eller överlåtas till fysisk person på samma sätt som andra tillgångar.

 

Andrahandsuthyrning

Det är tillåtet att hyra ut sin lägenhet i andra hand under förutsättningen att du först har fått styrelsens godkännande. Om andrahandsuthyrning sker utan styrelsens godkännande kan din nyttjanderätt till lägenheten komma att förverkas. Tillstånd beviljas för ett år i taget, dock längst två år. Bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för lägenheten under uthyrningstiden och bör fortsatt ha bostadsrättstillägg på sin försäkring. Om du avser att hyra ut din lägenhet genom uthyrningsfirmor som Airbnb ska du kontakta styrelsen. Blankett för att ansöka om andrahandsuthyrning finns på hemsidan. Det är också viktigt att den som hyr i andra hand har en egen hemförsäkring för sitt lösöre.

 

B

Badrum

Om du ämnar göra en mer omfattande renovering av badrummet som innefattar till exempel våtskikt, vattenledningar, avloppsledningar etc. skall renoveringen anmälas till styrelsen. Vid en omfattande renovering ska den gamla golvbrunnen bytas och renoveringen ska alltid ske via en certifierad firma, eftersom en felaktig renovering kan påverka gemensamma installationer. Efter renoveringen skall ett certifikat på våtrumsrenoveringen lämnas in.

Krav: Sedan mer än 10 år har föreningen haft som krav att du som renoverar ditt badrum har anlitat en auktorisad/behörig entreprenör för arbetet som efter färdigställande kan ge dig ett kvalitetsdokument/våtrumsbevis. Dokumentet är ditt bevis på att du har ett badrum som är byggt enligt branschreglerna.

Bostadsrättsföreningen står för kostnaden för golvbrunn endast vid funktionsfel. Vid mer omfattande renoveringar som involverar delar som bostadsrättsföreningen ansvarar för, som exempelvis stammar, har HSB en bra informationsskrift som kan fås på vicevärdskontoret.

 

Balkong

Balkonglådor ska hängas på insidan av balkongräcket så att det inte utgör en fara för grannar och förbipasserande. Tänk på dem som har balkonger eller uteplatser under din balkong när du vattnar. Det är inte tillåtet att skaka mattor och liknande från balkongerna.

 

Brandsäkerhet

Enligt lag ska det finnas en fungerande brandvarnare uppsatt i varje lägenhet. Brandfarliga ämnen får ej förvaras i källar- och vindsförråden. Det är inte heller tillåtet att tända eld eller röka i förråden eller gemensamma utrymmen. Tänk på att felaktiga elinstallationer kan utgöra en brandfara. Styrelsens brandskyddsansvarig gör en brandskyddstillsyn av de allmänna utrymmena varje månad. Tänk på att inte belamra gemensamma utrymmen som trapphus och liknande. Som exempel får du inte ha en dörrmatta i trapphuset utanför din lägenhetsdörr.

 

Bredband

Uttag för bredband finns installerat i samtliga lägenheter.

 

C

Cyklar ska parkeras i cykelställ eller i husens cykelförråd.

 

E

Elleverantör

Detta sköts via bostadsrättsföreningen och debiteras via hyresavin. Det är upp till fyra månaders fördröjning på aviseringen. Det finns ingen möjlighet att göra en avstämning vid flytt utan den nya medlemmen övertar ansvaret för elräkningen även om förbrukningen skedde före försäljningsdatumet. Det är viktigt att säljare förklarar detta för eventuella köpare så att de är medvetna om det.

 

Elsäkerhet

Elektrisk utrustning som används utomhus eller på balkongen måste vara godkänd för utomhusbruk.

 

F

Felanmälan

Alla i föreningen har ansvar att vid behov göra felanmälan på gemensam egendom såsom trapphus och gårdar. Felanmälan kan göras dygnet runt till HSB Felanmälan: 010 - 44 24 000. Undvik dock att göra felanmälan som inte är akut på jourtid, eftersom det innebär en extra kostnad för föreningen.  

Fläktar

Ansvaret för att regelbundet (ett filter brukar hålla ett till två år) rengöra och byta ut filtret i köksfläkt ligger hos bostadsrättsinnehavaren. Föreningen tillhandahåller filter som finns att hämta hos vicevärden. Obligatorisk ventilationskontroll sker var sjätte år. Ska du byta ut din fläktkåpa måste du kontakta styrelsen eller vicevärden så att rätt kåpa monteras annars fungerar inte ventilationen som den ska. Se också under Ventilation. 

Föreningen

Föreningen leds av en styrelse bestående av förtroendevalda boende inom föreningen samt en HSB-representant.  Föreningsstämma hålls en gång per år.  

Föreningslokal

Se gemensamhetslokal. 

Föreningsstämma

Se Årsstämma.

 

Förråd

Det finns förråd till varje lägenhet i både källare och vindsutrymme.
Extra förråd för uthyrning finns också – kontakta vicevärden.

 

Försäkring

Föreningens fastighet är försäkrad i Länsförsäkringar. Vi har också en kollektiv försäkring för bostadsrätten så detta behöver inte den enskilde medlemmen teckna själv.  Denna försäkring täcker inte den boendes lösöre varken i lägenheterna eller i förråden.  Samtliga boende ska därför skaffa sig en egen hemförsäkring.

 

Försäljning

När du säljer din lägenhet kan du göra det antingen privat eller genom mäklare. Därefter underrättas föreningen av HSB och styrelsen protokollför ägarbytet.

 

Förvaltare

Bostadsrättsföreningen är en certifierad HSB-förening och förvaltar fastigheten. Certifieringen innebär bland annat att styrelsen är skyldig att arbeta långsiktigt och redovisa underhållsplanering 5 år fram i tiden. Styrelsen har också genomgått en utbildning för att säkerställa kunskapsnivån i styrelsen.

 

G

Gemensamhetslokal

En lokal med litet kök och rum finns att låna för umgänge i hus 1, ingång från Ulvåsavägen. Kontakta vicevärden för bokning.

 

Tänk dock på att lokalen ligger i ett av bostadshusen så det är samma krav på hänsynsfullhet vad gäller störningar osv.

 

Grillning

Grillning får endast ske på grillplatsen bakom 3b. All grillning ska dock ske så att grannarna inte störs av rök och lukt. Tala gärna med dina grannar och visa hänsyn.

 

H

Hemsida

https://www.hsb.se/ostergotland/brf/observatorn/

 

Historik

Bostadsrättsföreningen Observatorn omfattar 3 hus med totalt 66 lägenheter, vår adress är Norrsvängen 1, 2, 3, A-B.  Husen byggdes under 50-talet med inflyttning 1951 och 52.

 

Hobbylokal

I källaren i 2A finns tillgång till ett hobbyrum som alla kan gå till vid behov. Den som använder hobbyrummet är också ansvarig för att städa efter sig.

 

Hänsyn

Visa hänsyn till dina grannar och sänk ljudnivån efter klockan 22. (För vidare trivselregler se på hemsidan. ) Miljön kring våra fastigheter är gemensamt ansvar och boende förväntas att städa efter sig, plocka upp fimpar och annat skräp. Töm dock inte hushållssopor i gårdens papperskorgar utan använd sophuset.

 

I

Information

Det finns information av mer varaktigt slag, det finns viktig och akut information som tex. kan gälla att vattnet ska stängas av, eller information om händelser bestämda till ett lite senare datum, exempelvis årsstämma. Merparten av informationen samlas på hemsidan, den akuta meddelas i brevinkastet och den resterande på anslagstavlorna i trapphusen och i föreningens Facebookgrupp. Eftersom styrelsens protokoll inte är offentliga försöker styrelsen på relevant sätt hålla föreningens medlemmar underrättade om vad som är på gång i föreningen.

 

L

Lås och nycklar

För låsöppning mot ersättning  och uppvisning av legitimation 

 

Kontakta Lås och Nycklar 010-1636770 / 010-1636792

 

M

Motionslokal

Det finns en motionslokal i källaren i hus 1 med ingång från parkeringen. Om du vill boka en tid så finns en bokningslista vid lokalen.

 

Månadsavgift

Månadsavgiften är beroende av föreningens totala kostnader och vilken andel som respektive bostadsrätt har. Månadsavgiften fastställs av styrelsen. Om du inte betalar din månadsavgift i tid kan din nyttjanderätt till lägenheten förverkas.

Du kan logga in på Mitt HSB för att se aktuella fakturor och saldon.

 

O

Ohyra och skadedjur

Kontakta vicevärden om problem uppstår, men läs först försäkringsbolagets lathund om skadedjur på hemsidan.

 

P

Parkeringsplatser

Parkeringsplatser finns att hyra till en kostnad av 200-300kr/månad. Anmäl intresse hos vicevärden.  Gästparkering finns ej, kontakta vicevärden eller kontakta andra boende till exempel via Facebook, för att se om det finns en plats att låna tillfälligt. Mopeder och motorcyklar får inte parkeras vid cykelställen på grund av brandrisk.

 

R

Renoveringar

Renoveringar i lägenheten ansvarar du för själv. Större renoveringar ska först godkännas av styrelsen, och renoveringar av våtutrymmen måste utföras av fackman (se badrum). I samarbete med HSB ansvarar styrelsen för renoveringar och underhåll av gemensamma ytor ut- och invändigt enligt en underhållsplan.

Se även mer detaljerad information : Instruktion för renoveringstillstånd

 

S

Snöröjning

HSB sköter snöröjning på gårdarna, men parkeringsplatsen är den boendes ansvar. Skyfflar finns vid varje trappuppgång. Eftersom de boende har ett gemensamt ansvar för fastigheten så kan du ibland behöva hjälpa till med snöröjning utanför den egna porten.

 

Sophantering och återvinning

Soprummet ska användas för sortering av sopor och återvinning. Var noga med att sortera på rätt sätt och att inte överfylla behållare, för att föreningen inte ska få en merkostnad. Sådant drabbar i slutänden dig som boende. Om du har stora mängder skräp, till exempel vid flytt, kör istället soporna till en återvinningscentral. Miljöfarligt avfall ska alltid lämnas vid Linköpings kommuns miljöstationer. En till två gånger om året inhyrs en container för grovsopor.

 

Styrelsen

Se Föreningen.

 

 Störningsjour

Se Trygghetsjour

 

T

Trappstädning

Trappstädning sköts av entreprenör. Ta kontakt med någon i styrelsen om du har synpunkter på hur arbetet utförs. För gemensam trivsel är det bra om du håller ordning efter dig.

 

Trygghetsjour

Vi är anslutna till Securitas Trygghetsjour som hjälper till vid allvarliga störningar från andra lägenheter. Om du behöver hjälp av Trygghetsjouren ringer du 010-470 52 22. Ring inte Trygghetsjouren om det inte är absolut nödvändigt. Varje utryckning de gör kostar mycket pengar. Vi rekommenderar att man i normalfallet först kontaktar den som stör.

 

TV

TV-leverantör för föreningen är Com Hem. Analogt utbud ingår i avgiften. Om du vill ha utökat utbud (digitalt) så kan du köpa det från Com Hem eller från Bredbandsbolaget.

 

Tvättstugor

Bokning av någon av de tre tvättstugorna görs i källarplan i hus 2.

Mer information om tvättregler finns på hemsidan.

 

U

Underhåll

Gemensamt underhåll sker fortlöpande enligt en underhållsplan som styrelsen ansvarar för. Bostadsrättsinnehavare är ansvarig för att hålla sin egen lägenhet i gott skick.

 

Utemiljön

Gräsmattorna och planteringar närmast intill fastigheten hör till bostadsrättsföreningen och är gemensamma för alla. Planteringar och gräsmattor sköts av entreprenör.

 

V

Ventilation

För att få god luftcirkulation i en lägenhet krävs både tillflöde och frånflöde av luft. I fastighetens frånluftsystem är köksfläkten en viktig del, medan tillflödet sköts av ventilerna som sitter ovanför fönstren. Det är viktigt att inte stänga till för mycket av tillflödet av uteluft för då är det risk att i stället luft från trapphuset, som t ex kan innehålla matos, sugs in. Information om hur du justerar fönsterventilerna finns på hemsidan. För att öka ventilationen i badrummet när du duschar kan du stänga spjället i köksfläkten och öka effekten.

 

 

Värme

Fastigheten har ett värmesystem från Kabona. Det ger oss ett behagligt inomhusklimat samtidigt som det hjälper oss att minska energiförbrukningen. Värmesystemet är ganska avancerat och förutom indata som traditionella värmesystem använder, har man styrning via väderprognos och inomhustemperatur från ungefär hälften av lägenheterna. Mer information om Kabonas Ecopilot finns på hemsidan. Om du upplever problem med inomhusklimatet ska du i första hand kontakta vicevärden.

 

Vicevärd

Anders Hagberg är vår vicevärd. Han träffas måndagar kl 18:10 – 18:30 i en egen lokal som ligger i anslutning till gemensamhetslokalen, eller på telefon 070 54 35 818 och e-post anders.per.hagberg@gmail.com.

 

Å

Årsstämma

Sker en gång om året i april/maj, där styrelse väljs och information ges om vad som skett under året samt om föreningens ekonomi.