Felanmälan

Ring alltid vicevärden först då du vill göra en Felanmälan.

Här nedan följer instruktioner för felanmälan hos HSB. Fel som uppstår i din lägenhet kan du anmäla på telefon 010-442 40 00.

HSB tillämpar följande instruktion vid en felanmälan från de boende i vår bostadsrättsförening:

Vissa tjänster som du beställer kan komma att faktureras dig. Därför skall du alltid begära besked före åtgärd.

I HSBs broschyr "Vem ska underhålla bostadsrätten", som varje lägenhet har fått utdelat, framgår hur ansvarsfördelningen är uppdelad mellan föreningen och lägenhetsinnehavaren.

 

Exempel på fel som föreningen bekostar:

  • Avsaknad av värme och vatten
  • Rensning av avloppsledning utanför lägenhet
  • Avsaknad av ventilation
  • Avsaknad av el fram till lägenhetens elcentral

 

Exempel på fel som lägenhetsinnehavaren bekostar:

  • Rengöring av ventilationsfilter på spiskåpan
  • Byte av batteri i brandvarnare
  • Säkringsskåp och el-ledningar i lägenheten
  • Rensning av golvbrunn, vattenlås vid diskbänk och tvättställ

 

Gemensamma ytor

Fel på gemensamma ytor som tvättstugor, bastun, vägbommar och på våra fastigheter, etc. anmäls alltid till Vicevärden.