Årsmöte hösten 2020

11 oktober 2020 I egenskap av ordförande höll jag, Mia Törnlöf, ett medlemsmöte under höstens städdag. Här kan ni läsa de punkter jag tog upp.

·      Presentation av styrelsen:

- Mia Törnlöf, ordförande sedan 2019, tidigare sekreterare och varit med i styrelsen sedan 2015.

- Ralf Myrskog, vicevärd sedan 2012-2013.

- Robin Hagström, vice ordförande sedan 2019, tidigare vice sekreterare och har varit med i styrelsen sedan 2015.

- Kim Arrio, sekreterare sedan våren 2019, tidigare suppleant och har varit med i styrelsen sedan hösten 2019.

- Olle Mattsson, ledamot sedan 2019.

- Agneta Moberg, studieorganisatör sedan 2008-2009, ej närvarande.

Calle Moberg, suppleant sedan 2019, tidigare ordförande och har varit med i styrelsen sedan 2012, ej närvarande.

Utöver oss i styrelsen har vi även en så kallad HSB-ledamot, som heter Anna Klajn. Hon jobbar på HSB och är vald som vår ledamot av HSB. Annas roll är att stötta föreningen och fungera som en länk mellan oss och HSB.

·      Brandsäkerhet

- Vi genomförde en kontroll av brandsläckare den 8/9 – antal kontrollerade brandsläckare blev 76 st.

- Styrelsen har beslutat att kontrollera två brandsläckare per tvåplanslägenhet och en per enplanslägenhet. Så maxantalet skulle kunna vara 145 st.

- Vi tillhandahåller med en brandsläckare och en brandvarnare per hushåll.

- Tidigare har vi pratat om utskicket om brandskyddsväggarna på vindarna – Östgöta brand har gjort en kontroll som visar att vi inte är skyldiga att göra någon åtgärd så styrelsen har beslutat att inte agera i denna fråga.

·      Parkering och hastighet

- Parkeringsfrågor hänvisas till AimoPark. Våra parkeringsregler finns på alla gårdarnas anslagstavlor och på hemsidan.

- En liten påminnelse om att hastigheten inom området är 30km och på Sågvägen är det 40 km. Det är möjligt att vi kommer sänka hastigheten inom området framöver. Styrelsen har kontaktat vägföreningen pga klagomål ang hastigheten på Sågvägen. Få håller 40km så vi har bett om något slags farthinder.

- Våra parkeringskort går ut till årsskiftet och styrelsen har beslutat att inte dela ut parkeringskort till samtliga hushåll, istället får man möjlighet att ansöka om parkeringskort då det är långt ifrån alla som är i behov av parkeringskort. Mer information om detta kommer delas till alla hushåll.

·      Asfalteringen

-       Under våren har vi asfalterat alla gårdar, gångbanan längs med infarten och en del på parkeringarna. Arbetet av parkeringarna resulterade i ytterligare 10st platser för boendeparkering. Vi kommer löpande se över behovet att ev göra om någon plats till besöksparkering.

·      Lite om vår eminenta Jonnys jobb

- Efter asfalteringen har Jonny satt upp ett staket och gjort en liten trappa vid carportarna på A-gården.

- Alla lekställningar är nu renoverade och snyggt målade!

- Fortlöpande byte av panel och målning på många ställen i området. Även målning av plåten på takgavlarna.

- Jonny byter löpande ut en del stolpar i carportarna. Det kan komma förfrågan om att parkera bilar på annan plats vid behov.

- Farthinder vid gångbanan mellan D- och E-gården är uppsatt. Och just nu håller Jonny på å monterar likadana farthinder mellan A- och B-gården.

·      Uppskjutna jobb

- Vi nämnde vid förra mötet att vi tänkte rensa upp i buskaget mot villorna men detta är skjutet på framtiden.

·      Å sen lite återigen om våra Soprum och Återvinningscentralen

- Vik ihop kartonger

- Sortera!!! Läs på lapparna i soprummen om vad som ska läggas vart.

-  Större mängd kartonger eller andra större saker ska till återvinningen!

-  Soprummen är till för hushållssopor, det är ingen återvinningscentral.

- Vi har återkommande problem med att det dumpas sopor i soprummen som inte alls hör hemma där och om det inte blir bättring så kommer vi snart vara tvungna att dra in på annat underhåll eller höja hyrorna för att täcka dessa kostnader.

·      Styrelsen kommer gå en gårdsbesiktning den 25/10.

·      Pga Covid-19 så kommer det inte bjudas på någon korv eller fika idag.

·      Vi har även författat lite tips på sånt som vi tänker att man kan ägna sig åt denna städdag. T.ex. kan man tvätta fasaderna vi sin entré/förråd, tvätta dörren vid carporten, sopa carporten, osv. Och kanske kan du hjälpa en äldre granne som inte kan göra detta själv. Hjälps vi åt så kan vi även dra ner föreningens kostnader!

·      Å så en liten påminnelse - Inget miljöfarligt eller elektronik får slängas i containern!

En fråga som kom upp var om vi kunde ta ner trädet som stå på kullen på C-gården. Styrelsen beslutade på stående fot att ta ner trädet vilket kommer att ske inom kort.

Tack för ordet och ha en trevlig städdag!