När du anmäler i telefon eller via ärende i Mitt HSB så är det svårt för den som tar emot din anmälan att veta vart felet är, oftast upptäcks det på plats. Nedan kan du läsa om vad du som hyresgäst eller bostadsrätts innehavare kan debiteras av vid en felanmälan.
Hyresgäst i HSB Hyresfastigheter
Det finns många förebyggande åtgärder för dig som hyresgäst att vidta för att förhindra att fel uppstår i den lägenhet som du hyr av oss på HSB. Några av de mest vanliga förekommande fel går även att åtgärda själv.
Här kan du läsa mer om vad du som hyresgäst själv ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och kommer bli debiterad för vid en felanmälan.
English version of tenant's responsibility.
Bostadsrättsinnehavare
I din förenings stadgar står det vad du som bostadsrätts innehavare ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och vad som är bostadsrättsföreningens ansvar. Din förenings stadgar hittar du i Mitt HSB under föreningens dokument. Har du övriga frågor, ta kontakt med din förening.
Felanmälan via telefon 010-442 56 00 - val 1
Felanmälan via e-post felanmalan.ostra@hsb.se
Felanmälan via Mitt HSB
Jourtelefon vid fara för fastighet 010-470 50 64
Öppettider telefon
Måndag - torsdag 09.00 - 15.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00
Fredagar 09.00 - 12.00
För att din felanmälan ska bli så smidig som möjligt behöver du ange följande information:
Om du önskar rot-/rutavdrag behöver du informera oss om detta vid beställningen. Läs mer om rot- och rutavdrag, samt se om du har rätt till avdraget här.
Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för ett visst underhåll i din lägenhet. Detta regleras genom din bostadsrättsförenings stadgar. Vissa tjänster som du felanmäler/beställer kan komma att faktureras dig.
Du som hyresgäst ansvarar också för ett visst underhåll i din lägenhet. För att läsa mer om vad det är som gäller, klicka här.
Felanmälan kan enkelt göras dygnet runt när man är inloggad på Mitt HSB. Då blir hanteringen smidig både för er och oss.
När felanmälan görs i inloggat läge kan du sedan följa status på ärendet via din sida på Mitt HSB.
För att logga in klickar du på Logga in i den gula menyn.
Efter det loggar du in med dina inloggningsuppgifter, användarnamnet är ditt personnummer, 10 siffror utan bindestreck och det smidigaste sättet att logga in är med bankid. Om du inte har något bankid kan du logga in dig med det lösenord som du har fått skickat till dig när du registrerade dig som medlem. Har du glömt/tappat bort ditt lösenord kan du beställa ett nytt genom att klicka på Glömt lösenord?
När ni loggat in klickar ni i toppmenyn på Ärenden & Felanmälan
Efter det klickar ni på Skapa Felanmälan, era lägenhetsuppgifter är redan förifyllda då. Om ni inte skrivit in kontaktuppgifter behöver ni göra det i detta steg.