Hyr extra förråd

Har du mycket prylar & tycker att källarförrådet börjar bli fullt? Föreningen har ett antal lediga källarförråd samt små källarlokaler att hyra.

Ohyra

Varje medlem ansvarar för att se efter ohyra i sitt källarförråd. Detta skall man göra regelbundet med följande åtgärder:

1. Kontrollera noggrant alla kläder och all textil (mattor, tygklädda möbler, madrasser m.m.) om det finns malfjärilar (döda eller levande); larver, textilrester i form av förpuppning (tecken på att det funnits larver) eller hål som ser ut som angrepp av larver.
  2. Om du hittar något av ovanstående kan sanering göras genom att värmebehandla klädesplagg vid minst 55-60° i torkskåp eller torktumlare under en halvtimma. Kläder klarar högre temperaturbehandling om de är torra än om de först tvättas och sen torkas (krympningsrisken försvinner). Alternativet är att tvätta i tvättmaskin i minst 60°, kemtvätta eller stryka plaggen om de är tvättade och tål strykning.
  3. Slå in all textil (oavsett om du har hittat angrepp eller inte) i väl förslutna plastpåsar, täta plastlådor eller vakuumpåsar. Det räcker inte att hänga in kläder i en vanlig garderob i förrådet. Plagg som hänger i garderober behöver hängas i plastpåsar väl förslutna upp- och nertill.

Sanering kan också ske i - 20°, dvs. i frys. Detta gäller väl då i första hand småsaker som t.ex. jul- och påskpynt m.fl. saker som inte kan tvättas, varmtorkas eller strykas. Enligt Anticimex ger sig malen gärna också på sådana saker.

Är du intresserad av ett extra förråd hör av dig till Ekenasgardarna@outlook.com
Man kan hyra 1st stort förråd, och 1st mindre (nätgallerförråd) - d.v.s. totalt max 2st extra förråd enligt beskriven kombination.