Om föreningen

HSB Brf Mjölnaren i Norrköping ligger i ett av Europas bäst bevarade industrilandskap där gamla textilfabriker och träindustrier omvandlats till moderna konserthallar och interaktiva museer. På Västgötebacken finns spår av historia som sträcker sig ända till bronsåldern. En gång tog staden sin början på den här platsen och gatumönstret har varit detsamma i fyrahundra år.
Föreningen omfattar tre hus. Det är klassiska fyravåningshus med ett modernt formspråk som samspelar med den historiska miljön. Varje hus har sin egen färgton ut mot gatan för att skapa variation och förstärka småskaligheten. Husen byggdes för att vara långsiktigt hållbara och är miljöcertifierade.

Det finns 69 lägenheter - tvåor, treor och fyror. De minsta är 46 kvm och de största 116 kvm. Alla lägenheter har balkong eller uteplats. Trapphusen har hiss och under två av husen finns ett garage med 65 platser. Det finns förråd i källarplan till varje lägenhet. Gemensamma cykelförråd finns i alla hus. I varje lägenhet finns fiber för internet, telefoni och tv.

Två innergårdar hör också till föreningen. I ett av husen finns ett övernattningsrum som boende kan hyra. I rummet finns 3 sängplatser, badrum och ett välutrustat kök.

Fyra lokaler längs Västgötegatan hyrs ut till olika affärsverksamheter.

Bästa HSB-projekt 2017-2018.

Bland 10 nominerade projekt utsågs HSB Brf Mjölnaren i Norrköping till bästa HSB-projekt 2017-2018. Det är en jury som gått igenom och granskat de nominerade projekten. Många saker spelar in för att vinna utmärkelsen. Stadsbyggnadsmässigt har juryn tittat på hur byggnaden passar in i omgivningarna. Arkitekturen är självklart viktig, bl.a. genomtänkt fönsterplacering. HSB:s kärnvärden, ETHOS, ska också vara väl synliga i projektet. Aktiva föreningar, god tillgång till utbildningsmaterial, en hemsida med uppdaterad information och att ha möten där man kan träffas fysiskt är exempel på detta.

Motiveringen till juryns beslut lyder: ”Att bygga i en gammal och traditionsrik stadsmiljö är inte alltid det enklaste. Årets vinnare är ett gott exempel på att det faktiskt är möjligt och att det går att göra till rimliga kostnader. Här har HSB som beställare samverkat med kommunen, arkitekter, byggare och blivande boende på ett föredömligt sätt. Engagemanget har varit stort och resultatet lyckat.

De två huskropparna i kvarteret smälter i skala in i den gamla industriella stadsmiljön. Särskild stor vikt har lagts vid projektets färgsättning där nybyggets volymer och den genomtänkta kulörpaletten bildar en fin helhet med den gamla staden.

I bottenvåningen finns verksamheter som skapar rörelse och liv. Genom kvarteret går ett offentligt gångstråk, intill en omsorgsfullt utformad lekplats öppen för alla. Ett resultat av ett nära samarbete mellan kommunen och HSB som byggherre. Lägenheterna är ljusa med låga fönsterbröstningar och generösa balkonger. Årets vinnare präglas av ETHOS, med en god grannsamverkan och en aktiv bostadsrättsförening”.

- Det har inte varit lätt att kora en vinnare, eftersom alla nominerade projekt håller en mycket hög kvalitet. Men valet föll till slut på HSB Brf Mjölnaren, säger Anders Lago, HSBs förbundsordförande.