Bostadsrättsinnehavaren får inte göra någon väsentlig förändring i lägenheten eller i utemiljön utan tillstånd av styrelsen.
Den enskilde medlemmen ska också i förekommande fall söka bygglov hos Lunds kommun.
Vid nyinstallationer av utrustning i lägenheten - se till att denna är av sådan karaktär och dimension att den passar in i befintlig miljö, samt inte medför t.ex. störningar i miljön och för grannar. Vid behov rådgör med styrelsen.
Köksfläktar får inte kopplas till självdragskanaler (ventilationskanaler) – kanalerna är otäta och beläggningar kan medföra brandrisk. Kolfilterfläkt kan användas. Vid frågor och behov av råd betr. dessa utrustningar kontakta styrelsen.
Ventilation - Lägenhetsinnehavaren ansvarar för skötsel och rengöring av ventiler i lägenheten. Ventiler ska alltid vara öppna.
Aktiv fläkt med motor får ej användas i badrum - detta för att det då kan störa hela självdragsventilationen i fastigheten och påverka grannarnas ventilation.
Avloppen i lägenheten får inte slamma igen, och droppande kranar åtgärdas. Åtgärdsbeställning kan göras via felanmälan – se ovan, till gängse taxa.
Tätskikt - Bostadsrättsinnehavaren ska vara uppmärksam på tätskikt i badrum.
Fasadinstallationer - Infästning av markis, glasning av balkong och liknande åtgärder ska vara fackmannamässigt utförda. Ansök alltid om tillstånd hos styrelsen före Du gör någon åverkan på fasaden! I förekommande fall (t.ex. inglasning av balkong) ska bygglov sökas hos Lunds kommun.
Paraboler får inte sättas upp på fasaden. Färgval på markiser och vindskydd på balkonger ska godkännas av styrelsen. Enhetlighet ska eftersträvas.
Fönster - underhåll av fönster: Här finns manualer för nedladdning:
https://leiab.se/eftermarknad/skotsel/
Bostadsrättsinnehavaren svarar för invändigt underhåll av lägenheten. Föreningen anvisar och betalar färg för utvändiga förbättringar, t.ex. balkongplåt och balkonggolv – kontakta styrelsen.
Ansvar för lägenhetsdörrar delas mellan förening och lägenhetsinnehavare. Förenklat kan man säga att föreningen har ansvar för dörrens utsida och lägenhetsinnehavare för resten (insida, lås mm). Se stadgar för detaljerad information.
Bostadsinnehavare kan bekosta egen ny dörr (t.ex. för säkerhet eller bättre ljudisolering) om den följer utseendepolicy som bestäms av styrelsen.
OBS: Om styrelsen i framtiden fattar beslut om att byta alla, eller merparten av alla dörrar kan bostadsinnehavare som redan bytt dörr inte räkna med att få tillgodoräkna sig den kostnad de haft för det egna bytet. Dörrar som bytts ut av bostadsinnehavare kan också komma att bytas ut på nytt i samband med massbyte av dörrar i styrelsens regi.
Bostadsinnehavare som enligt förutsättningarna ovan vill byta dörr har två alternativ:
Alternativ A – Välj den dörr som är förhandsgodkänd av styrelsen.
Daloc S43 har installerats av flera medlemmar och behöver ingen granskning av styrelsen.
1. Kontakta leverantören Secor och beställ:
2. Installera dörr.
3. Meddela styrelsen när bytet är utfört (eventuellt vill styrelsen inspektera arbetet)
Alternativ B – Gör ett eget val av leverantör och dörrmodell:
1. Kontakta en leverantör (Secor/Daloc, Prodoor och Swedoor har använts hittills bland föreningens medlemmar).
4. Invänta styrelsens beslut om att det är OK att gå vidare med bytet
5. Beställ och låt installera dörr via leverantör 6. Meddela styrelsen när bytet är utfört (eventuellt vill styrelsen inspektera arbetet)
Alla tekniska frågor om dörrtyper, mätning, beställning, fakturering mm tas direkt mellan bostadsinnehavare och leverantör. Styrelsen är endast involverad i att besluta om vald dörr är godkänd eller inte.