Trivselregler

Att bo i bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap. Nedanstående regler har tillkommit för att underlätta samvaron för föreningens medlemmar, samt att öka trivseln inom vår förening. Ett kollektiv innebär att vi alla måste ha hänsyn till våra grannar och övriga medlemmar i föreningen.

Trivselregler gäller from 2017-09-05

För Långdansens bostadsrättsinnehavare gäller följande:

•Lägenheten får inte användas för annat ändamål än det som anges i upplåtelseavtalet.
•Uthyrning av lägenhet och avsevärd förändring av lägenhet kräver styrelsens medgivande.
•Uppkomna skador ska skyndsamt anmälas till din husvärd.
•Var rädd om föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.
•Sparsamhet med el och vatten ska iakttas.
•Endast blandare som blivit godkända och installerade av HSB får installeras i kök och badrum. Vid frågor ta kontakt med din husvärd.

För att bevara trevnaden inom bostadsområdet ska vi alla iaktta följande:

•Sopor ska källsorteras i för ändamålet avsedda kärl. Behöver du mer information om källsortering och hantering av grovsopor – kika i broschyren som du fått av din husvärd eller ring till Hässleholms Miljö AB, 0451-26 82 00. När du renoverar din lägenhet är det ditt eget ansvar att frakta bort ditt avfall till sopstationen.

•Dörrar till källar- och vindsutrymme ska hållas låsta hela dygnet.

•Det är en självklarhet att vi rengör tvättmaskiner och ev. torktumlare och torkskåp efter användandet. Se respektive ordningsregler i tvättstugan i ditt hus.

•Parkering får endast ske på markerade parkeringsplatser. Parkering längs med husen är endast tillåtet vid in- och utflyttning.

•Fåglar får inte matas från balkonger eller fönster, på grund av smittorisker.

•Barnvagnar får förvaras i trapphusen på grund av brandriisk.

•Cyklar får INTE förvaras i trapphusen då det finns cykelrum i varje hus.

• Inkoppling av disk- och tvättmaskin får endast inkopplas av godkänd fackman (försäkringsfråga).

•Balkonglådor ska placeras på insidan av balkongen, oavsett vilket våningsplan du bor på.

•Endast elgrill är tillåtet för grillning på balkong.

•Visa sunt förnuft och respekt för dina grannar när det gäller ljudnivån i husen, exempelvis vid renovering och när du spelar musik. Det skall vara tyst i husen mellan klockan 22-07.

För allas trevnad tänk på att visa respekt och omtanke om dina grannar.
Om du upplever att ovanstående regler inte efterföljs fyll i klagolappen och lämna denna till styrelsens postlåda i källaren, på gaveln mot Mellankullagatan, i hus 2.