Därför väljer vi HSBs förvaltare

14 mars 2017 Styrelsen kommentar till en "protestlista" som lämnats in

Hej alla boende

Styrelsen har fått en” protestlista ”som vi gärna vill kommentera-och förklara bakomliggande beslut

Skrivelsen rör  frågan om de boende har ”förlorat allt inflytande” och dels beslutet att förändra förvaltar/vicevärdsfunktionen

1. Nej De boende har inte förlorat sitt inflytande Däremot har styrelse mandat att besluta i frågor som rör områdets förvaltning och så har alltid skett. Alla boende har däremot rätt att motionera till årsmötet i frågor man vill påverka.  Styrelsen har efter många diskussioner fattat beslut att anlita HSBs förvaltningsfunktion. Ett årsmöte har beslutanderätt om motion ställts enligt reglerna? En minoritet av de boende har skrivit på listan. Bör styrelsen genast följa den minoritetetens åsikter?
Vi tycker inte det och styrelsen fram emot en fortsatt diskussion

Vi ser fram emot den dagen när vi har alla boende  engagerade och deltagande i beslut om området Kanske är  FB en start på den utvecklingen? Hur många kommer på årsmötet t.ex? Är alla beslut som fattas där representativa?

2. Väldigt få föreningar väljer idag att ha egen  vicevärd och  använder istället HSBs förvaltare och kundcenter.

Motiven för detta är strävan efter ökad professionalitet, bättre service, dokumentation och lägre kostnader.
Ser vi tillbaka på historien har tyvärr inte alla  vicevärdar varit lyckade . Vår nye förvaltare har givit ett mycket professionellt och positivt intryck!

En enkel beräkning visar att varje besök hos vicevärden kostar cirka 300kr Är det värt den summan om man kan få samma sak löst med ett mejl eller telefonsamtal?

Vi går definitivt mot en ökad användning av digitala metoder att kommunicera, skaffa information och få beslut.
Att mena att allt skall förbli vid det gamla ser vi inte som en lösning för framtiden. Vi måste utvecklas!
Vill man boka gästparkering, Storstugan, Sågstugan eller Gästrummet kontaktar man fastighetsskötarna, Den funktionen bevaras för att det är en vanlig fråga för oss boende, som med fördel kan skötas härifrån. Betalningsfunktion har även där moderniseratsAtt ringa till Kundcenter eller skicka mejl eller brev ser vi inte som något oöverstigligt. Tvärtom ofta lättare än att ta sig till vicevärdskontoret under en kort avsatt tid  och förhoppningsvis kommer ärenden att lösa sig snabbare i framtiden än med det gamla systemet

Sammanfattningsvis anser styrelsen att en modernisering av förvaltarfunktionen är väl värd att prova-särskilt som förändringen att slopa den fysiska mottagningen sparar cirka 50000kr per år åt oss boende   
 Styrelsen brf Flemingberg