Problem att öppna porten med 5:an?

15 juni 2021 Några av våra boende har påtalat att de inte kan öppna porten med 5:an från sina telefoner. Enligt Säkra Fastigheter kan det vara på grund av att man har ett Comviq abonnemang. Har du problem kan du testa nedan.

Eventuell lösning för problem gällande öppna med 5:an.

 

Prova stänga av Volte.

Enligt Comviq kan det störa ut dtmf-toner som används för att öppna med 5:an

 

Apple: Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av volte

 

Samsung: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av.

 

Sony: Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mer -> Mobila nätverk -> Önskad nätverkstyp -> 4G -> Stäng av volte.

 

Huawei: Inställningar -> Mer -> Mobilnätverk -> Önskad nätverkstyp -> Välj 4G -> Dra reglaget till vänster på "volte-samtal".

 

Vad är VoLTE?

VoLTE står för “Voice over LTE (Long Term EVolution)” och är samtal som sker över 4G-nätet. Med VoLTE får du bättre täckning, högre samtalskvalitet och bättre ljud när du pratar i din mobil. Det gör att personen du pratar med hör dig bra, även om det bullrar runt omkring dig. Att ringa ett VoLte-samtal, alltså att ringa över 4G-nätet, kostar inget extra.