informationsbroschyren till nyinflyttade

04 juni 2018

     

 

 

Information till boende i brf Gullriset

Den här informationen riktar sig till dig som bor i brf Gullriset.
Informationen är uppdelad i avsnitt för att det ska bli lätt att hitta det du söker.

1. Vad innebär det att bo i en bostadsrätt
2. Stämma – styrelse – stadgar
3. Vår fastighet
4. Gemensamma utrymmen
5. Husvärdar och fritidskommitté
6. Sophantering
7. Föreningens säkerhets- och ordningsregler
8. Vanligt förekommande frågor
 
Informationen uppdateras med jämna mellanrum och du hittar alltid den senaste upplagan på hemsidan.

Vi hoppas du får den information du behöver. Styrelsen tar gärna emot synpunkter och förslag på förbättringar. Du når oss lättast via föreningens e-post hsb.brf.gullriset@bredband.net eller genom att skriva ett brev och lägga i brevlådan på styrelseexpeditionen i hus 19, källarplan.

Kapitel 1 – Vad innebär det att bo i en bostadsrätt

När du äger en bostadsrätt innebär det att du är medlem i en ekonomisk förening och att du kan påverka ditt boende när det gäller kostnader, miljö, aktiviteter och annat. I juridisk mening äger du inte själva lägenheten utan rätten att använda den under obegränsad tid. Regler för bostadsrättsföreningar finns i en lag, Bostadsrättslagen.

Kapitel 2 – Stämma – styrelse – stadgar

Stämman är föreningens högsta beslutande organ. På stämman väljs föreningens styrelse av föreningens medlemmar. Som ägare av en bostadsrätt i brf Gullriset är du med och väljer vår styrelse genom att delta på stämman. Styrelsen ansvarar för föreningens löpande ekonomi och skötseln av fastigheten. Stämma hålls i maj varje år. Inför stämman kan du som medlem lämna förslag till förändringar, så kallade motioner. Motioner ska lämnas till styrelsen senast 31 mars. Styrelsen i brf Gullriset består av minst 3 och högst 11 styrelseledamöter och en representant från HSB.

Föreningen har en valberedning som har till uppgift att komma med förslag på vilka personer som ska ingå i styrelsen. Är du intresserad eller känner du någon som är intresserad av att sitta i styrelsen kontaktar du valberedningen. Styrelsens arbete granskas av både interna och externa revisorer som säkerställer att regler och lagar följs. Styrelsens medlemmar, valberedning och internrevisorer framgår av anslag i porten. Där hittar du även kontaktuppgifter till vice värd, fritidskommitté, husvärdar och lokalansvariga.

Av föreningens stadgar framgår vilka specifika regler som gäller i vår förening. Stadgarna får du i samband med köpet av din bostadsrätt. Du hittar dem även på hemsidan. Det är viktigt att du läser stadgarna, framförallt § 31 om Bostadsrättshavarens ansvar.

Kapitel 3 – Vår fastighet

Föreningen äger nio bostadshus med vardera sju våningar.
Husen innehåller totalt 293 lägenheter med följande fördelning:
67 st. 2 rum och kök (61-78 m2) (de tre nya lägenheterna inräknade)
95 st. 3 rum och kök (82 m2)
113 st. 4 rum och kök (94 m2)
18 st.  5 rum och kök (127 – 133 m2)

Fastigheten heter Castor 1 och har adresserna Norrskensbacken 5 – 21. Den tillhör Botkyrka kommun och Tullinge församling. Tomtytan är ca 23 000 m2.

Skötsel av fastigheten köper föreningen av HSB Södertörn. Städning sköts av PADI. En viktig del av skötseln står vi själva för genom att vi är rädda om vår fastighet och närmiljö. Om du upptäcker fel eller brister i föreningens gemensamma egendom anmäler du det till HSB Södertörns felanmälan.

Yttre underhåll och reparationer på byggnader och mark samt gemensamma utrymmen sköter och betalar föreningen. För detta ändamål avsätts pengar varje år i föreningens budget till en underhållsfond. Det inre underhållet som omfattar din lägenhet ansvarar du själv för. Du ska enligt föreningens stadgar hålla lägenheten i bra skick. Till detta kan du använda den reparationsfond som hör till lägenheten. Pengar till fonden sätts in varje månad från din månadsavgift.  Hur stor fonden är för just din lägenhet kan du se på din avgiftsavi. Vill du använda pengar från fonden ska du vända dig till HSB Södertörns kundcenter. Ta med dig kvitton på de kostnader du haft. Kontaktuppgifter finns i porten.

Kapitel 4 – Gemensamma utrymmen

Föreningen har ett antal gemensamma utrymmen som du som bor i föreningen får nyttja gratis eller till en låg kostnad.

Brf Gullriset har en föreningslokal för gemensamma aktiviteter, till exempel möten av olika slag och för mindre fester. Lokalen finns i källarplanet till hus 7. Den har ett fullt utrustat kök, bord och stolar, toalett, stereo med mera. För att hyra den kontaktar du lokalansvarig som anges på informationstavlan i porten. Särskilda ordningsregler för föreningslokalen finns.
Gästlägenheten i hus 13 består av ett stort rum med flertalet sängplatser, en sällskapsdel med matbord, soffa och TV samt pentry och duschrum. Kontakta lokalansvarig för bokning. Kontaktuppgifter finns i porten.

Bastun finns i hus 15. Tider för bastubad kan du se på tavlan utanför bastun. På lördagar och söndagar kan du boka den för privat bruk. Då ska du använda en särskild cylinder.

Gym finns i hus 5 och är utrustad för motion och styrketräning. Den som vill använda lokalen betalar en avgift som ett tillägg på avgiftsavin och lämnar deposition för en nyckelbricka för att komma in i lokalen. Intäkterna går till att utrusta gymmet. Om du vill veta mera eller titta på lokalen ska du kontakta vice värd: Bo Hartwing.

Kapitel 5 – husvärdar och fritidskommitté

Vi har en aktiv fritidskommitté som anordnar olika aktiviteter såsom höst- och vårstädning, utflykter, glögg samt sommarfika för föreningens medlemmar. Om du har förslag eller frågor till fritidskommittén kontaktar du dem via telefon eller brev. Kontaktuppgifter hittar du på informationstavlan i porten.

I de flesta hus finns en husvärd. Deras uppgift är att hjälpa nya boende till rätta i föreningen. De informerar boende om nyheter och viktig information från styrelsen. Husvärdarna bjuder in till husmöten någon eller några gånger per år. Då kan frågor som är gemensamma för de som bor i respektive hus diskuteras.

Kapitel 6 – sophantering

Hushållssopor, kastas i en knuten påse i det soprum som finns i varje hus. Tänk på att soporna ska vara väl förpackade så att sophanteringen blir så hygienisk som möjligt och vi slipper dålig lukt i soprummen. Häll ut flytande avfall i slasken innan du slänger förpackningen för att undvika läckage. Föreningen sorterar matavfall och det finns särskilda kärl för matavfallet i varje soprum. Du får endast använda särskilda bruna påsar till matavfallet eftersom avfallet omvandlas till gas av SRV. Påsar finns i varje soprum eller kan hämtas hos SRV och i många mataffärer.

Papper, glas, kartonger, metall och plast samt hushållsbatterier lämnas i kommunens containers vid busshållplatsen på Solskensvägen. Miljöfarligt avfall till exempel färg, lösningsmedel och olja lämnar du alltid själv till SRV.

El-avfall och lampor, till exempel TV-apparater, datorer, glödlampor och lysrör läggs i ett särskilt utrymme i det vanliga soprummet i hus 15. Observera att vitvaror inte räknas som el avfall utan lämnas av dig själv till SRVs återvinningscentral.

BIG BAG och andra bygg- och sophanteringspåsar, när du som boende renoverar och använder någon typ av sophanteringspåse ska du anmäla det till styrelsen. Använder du någon form av sophanteringspåse till exempel Big Bag eller Think Pink ska den märkas med namn, lägenhetsnummer och telefonnummer. Påsen får endast stå på gården i 5 dagar och den ska placeras minst 6 meter från fasad i enlighet med brandföreskrifter. Anlitar du entreprenör ska du också märka deras påsar då det är ditt ansvar att se till att entreprenören följer föreningens föreskrifter.

Grovsopor, till exempel möbler, cyklar och husgeråd lämnar du själv på SRVs återvinningscentraler. Gå in på SRVs hemsida: www.srvatervinning.se för att beställa passerkort till anläggningarna eller kontakta SRV via telefon. För att underlätta för de som inte har tillgång till egen bil beställer föreningen en container ett par gånger om året.

Kapitel 7 - Säkerhets- och ordningsregler i brf Gullriset

För allas trivsel ska alla boende i föreningen respektera följande säkerhets- och trivselregler.

o En normal ordning vid brand är: Rädda-Varna-Larma-Släck. Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus. Använd aldrig hissen vid brand. Kom ihåg att den giftiga röken stiger uppåt, vid golvet är det lättare att se och andas. Larma räddningstjänsten genom att ringa 112.

o Utrymningsvägar ska hållas fria och det är därför inte tillåtet att ställa mattor, barnvagnar, cyklar eller liknande utanför dörren till din lägenhet. Du ska heller inte lämna saker utanför ditt förråd eller på marken i garaget.

o Installera minst en brandvarnare i din lägenhet och kontrollera årligen batteriet.

o Varje lägenhet har utrustats med en fuktvarnare i köket. Om den börjar pipa ska du genast undersöka vad det beror på. Vid behov kontakta till HSB Södertörns felanmälan och vid akut vattenläcka ring journumret.

o Om du upptäcker fel eller brister på föreningens gemensamma egendom gör du en felanmälan så snart du kan till HSB Södertörns felanmälan. Kontaktuppgifter finns i porten.

Vid akuta fel som innebär stor risk för personskada eller allvarlig skada på föreningens egendom, såsom vattenläcka, ring fastighetsjouren. Telefonnummer till jouren finns i porten. Observera att fastighetsjouren endast används vid nödfall eftersom det medför stora kostnader för föreningen.

o Det inte tillåtet att använda grill med öppen låga på balkongen eller uteplatsen på grund av brandrisken. När du använder föreningens grillar på gården tar du med dig ditt skräp och kastar det i soprummet för att undvika att skadedjur får tag i matrester.

o Undvik risk för personskada genom att bara placera saker innanför din balkong och dina fönster. Det betyder att till exempel antenner, paraboler och blomlådor inte får sticka ut från din balkong eller dina fönster.

o I garaget och på gården är hastighetsbegränsningen max 10 km/tim.

o Informera dina barn om att hissen inte är en lekplats. Om olyckan är framme finns journummer i hissen samt utanför hissen på markplan. Det finns belysning och ljudlarm i hissen men ljudlarmet är inte kopplat till en larmcentral. Hissjouren gäller dygnet runt.

o Det ska vara lugn och ro mellan klockan 19.00 och 07.00. Det innebär att det inte är tillåtet att spika eller borra i väggar eller på annat sätt störa grannarna.

o Rökning är förbjudet i trapphus, korridorer och i andra gemensamma utrymmen samt i garaget. Du ska inte kasta fimpar genom fönster eller balkong. Kasta inte fimpar på marken på gården eftersom barn leker där. I möjligaste mån undviker du att röka där det stör andra. Till exempel på balkongen, utanför portar, nära fönster och i nära anslutning till luftintag.

o Stör inte dina grannar genom att skaka mattor eller annat över balkongräcket eller genom fönstren. Mata heller inte fåglar på eller vid balkong och fönster.

o På gården ska alla hundar vara kopplade, oavsett hur snälla de är. Tänk också på att hundar och katter inte får rastas på gården, mellan husen eller på övriga gräsytor.

o Parkering på gården är bara tillåtet för att snabbt lasta i eller ur bilen, max 15 minuter. Vid behov kontaktar du styrelsen för tillfälligt parkeringstillstånd, till exempel när du flyttar. Undvik i möjligaste mån att köra bil på gården för att minimera risken för olyckor eftersom vi har många lekande barn i föreningen.

o Visa hänsyn när du använder tvättstugan. Rengör luddfiltret i torktumlaren, torka av alla maskiner och sopa och skura golvet. Om bokad tid inte påbörjats inom en timme är det tillåtet att överta tiden.

o Du bidrar till att hålla föreningens kostnader nere genom att spara på värme, vatten och att sopsortera. Till exempel vädrar du snabbt genom korsdrag vid kallt väder och låter inte vatten rinna i onödan.

o Öka trivseln och tryggheten i föreningen genom att lära känna dina grannar. Det gör du till exempel genom att delta på gemensamma aktiviter som anordnas av Fritidskommittén. Återkommande aktiviteter är vår- och höststädning, glöggkväll och sommarfika.

o Du som är pigg får gärna vintertid skotta framför egen port eftersom det kan dröja några timmar innan snöröjning sker med maskin. Det finns utställda skyfflar och borstar i soprummet i alla hus. Det finns även sandlådor som du kan använda för att vid behov sanda själv.


Kapitel 8 - Vanligt förekommande frågor

Administration
HSB Södertörn ansvarar för att handlägga överlåtelser av lägenheter samt för att ta emot förfrågningar om andrahandsuthyrning. Föreningen tar ut en administrationsavgift för att bevilja andrahandsuthyrningar. Korta andrahandsuthyrningar som kan liknas vid hotellverksamhet tillåts inte. Från och med sommaren 2016 är det HSB som administrerar uttagen ur inre fonden samt gör nyckelbeställningar till Lås-Arne.

Badrum och toaletter
Vår förening börjar bli gammal vilket innebär att lägenheter med våtutrymmen i originalskick har stor risk för fuktskada. Detta eftersom våtrummets tätskiktsfunktion upphört. Föreningen betalar mycket höga försäkringspremier på grund av detta. Du är skyldig att se till att dina våtutrymmen är i bra skick. Föreningen står för byte av golvbrunn när du renoverar. Golvbrunnsbytet ska göras av VVS-resurs AB som föreningen har avtal med.

Bredband
Föreningen är ansluten till både Bredbandsbolaget och till Com Hem. Vill du teckna abonnemang ska du kontakta något av dessa företag.

Bygganmälan
När du planerar att göra en större renovering till exempel kök eller badrum ska du göra en bygganmälan till styrelsen. Blankett finns att hämta på hemsidan eller kan fås av någon i styrelsen.

När du renoverar i din lägenhet behöver du tänka på att inte störa dina grannar mer än nödvändigt. Det ska vara lugn och ro mellan klockan 19.00 på kvällen och 07.00 på morgonen. Det innebär att det inte är tillåtet att spika eller borra i väggar. Informera dina grannar genom att i god tid sätta upp en lapp på anslagstavlan när du renoverar.

Cykelrum
Särskilda rum för förvaring av cyklar finns i varje hus. Till cykelrummet går den vanliga portnyckeln. Tänk på att ta bort din cykel om du flyttar, även om den är trasig och ska slängas.

El, vatten och värme
I månadsavgiften ingår kostnaden för vatten och värme. Du måste dock ha eget abonnemang för elektricitet och själv betala för din hushållsström. När du flyttar – tänk på att säga upp ditt abonnemang.

Entrédörrar
Huvudentrén till varje hus öppnas antingen med nyckel eller med kod. Kodlåsen är i funktion mellan 06.00 och 21.00. Övrig tid kommer du endast in med nyckel. Med tvättstugenyckel kommer du in i samtliga hus dygnet runt.

Fastighetsskötare
Föreningen har en fastighetsskötare från HSB. Vill du göra en felanmälan ska du kontakta
HSB Södertörns felanmälan Tel: 08-608 68 00 eller via hemsidan: www.info.sodertorn@hsb.se

Försäkringar
Vår förening har en fastighetsförsäkring via Folksam. Därmed täcks skador på fastigheten som beror på sådana fel som föreningen inte har kunnat påverka.
Dessutom har föreningen tecknat en bostadsrättsförsäkring. Du ska själv se till att teckna en hemförsäkring.

Grill
Mitt på gården finns två gemensamma grillar som alla i föreningen får använda. Tänk på att städa upp efter dig och ta med dig ditt skräp och kasta det i soprummet för att undvika att skadedjur får tag i matrester.

Hemsida och mail
Föreningen har en hemsida.
Adressen till hemsidan är: www.hsb.se/sodertorn/gullriset
Styrelsens E-mail: hsb.brf.gullriset@bredband.net

Hissar
Alla hissar i huset är utrustade med larm och nödbelysning. Larmet ska användas om en hiss fastnar och det finns personer i den. Larmet hörs ut i trapphuset men är inte kopplat till larmcentral. Om olyckan är framme finns journummer i hissen samt utanför hissen på markplan. Hissjouren gäller dygnet runt.
 
Inglasning av balkong
Inglasning av balkong kräver att du gör en bygganmälan till kommunen, särskild blankett finns på hemsidan eller kan fås av styrelsen.

Kabel-TV
I månadsavgiften ingår tillgång till ett basutbud av TV-kanaler.

Källarförråd
Till varje lägenhet hör ett förråd i källaren eller på entréplanet. Vissa lägenheter har också ett mindre förråd på våningsplanet. Om du är nyinflyttad bör du fråga föregående ägare om vilket förråd som hör till just din lägenhet. Den numrering som finns på förråden stämmer inte alltid överens med den ursprungliga fördelningen. Tänk på att absolut inte förvara brandfarliga vätskor i ditt källarförråd. Se också till att skaffa ett hänglås för att skydda dina tillhörigheter. För att komma in till de utrymmen där förråden finns använder du den särskilda förrådsnyckeln.

Köksfläkten
Utsug från köket sker via centrala fläktar. Funktionen bygger på att spjället i köksfläkten bara är öppet i samband med matlagning och att alla inte lagar mat samtidigt. Om spjället alltid står öppet försämras effekten avsevärt. Det är viktigt att du rengör filtret i fläktkåpan regelbundet. Tvätta gärna filtret i diskmaskin eller använd diskmedel för rengöringen. Tänk på att du inte kan installera en motordriven köksfläkt istället för den fläktkåpa som nu sitter i köket. Då kommer dålig lukt från köket att pressas ut i andra lägenheter.

Maskiner att låna
Föreningen har en så kallad borrhammare. Den kan du låna om du behöver borra hål i betongväggarna. Den är mycket effektivare än en vanlig slagborr. Det finns också ett tapetbord för utlåning. Kontakta styrelsen om du vill låna dem antingen genom att ringa till någon i styrelsen eller att maila till föreningens e-mail.

Nycklar
Till lägenheten hör alltid minst tre nycklar till lägenhetsdörren, en nyckel till tvättstugan (plus en mindre nyckel till den cylinder som du använder för att boka tvättid) samt en nyckel till utrymmet där ditt källarförråd finns. Dessa nycklar ska du få av föregående ägare. Hur många nycklar som hör till lägenheten framgår av ett särskilt register som föreningen har. Om du behöver ytterligare nycklar kan de beställas från HSB:s kundcenter i Tullinge centrum. Du får sedan själv hämta och betala nycklarna hos Lås-Arne i Huddinge centrum.

Till grovtvättstugan i hus 7 passar din tvättstugenyckel. Till soprummen använder du din vanliga lägenhetsnyckel. Bricka eller fjärrkontroll till garage får du genom att kontakta styrelsen. Du får deponera en summa för bricka eller fjärrkontroll.

Ohyra
Föreningen har avtal med Anticimex. Vid misstanke om ohyra såsom silverfiskar och pälsängrar kontakta Anticimex. Kontaktuppgifter finns i porten. Du är även skyldig att meddela styrelsen eftersom ohyra i en lägenhet lätt kan spridas i huset.

Parkeringsplatser och garage
Föreningen har eget garage för boende och ett antal gästparkeringar. Vissa av garageplatserna har motorvärmare. Uthyrning och kontrakt sköts av HSBs kundservice i Tullinge centrum. Kontakta dem på telefon 08-608 68 00. Om det är kö till platserna upprättar HSB en kölista. När du säljer din lägenhet måste du tänka på att kontraktet inte hör till lägenheten utan ska sägas upp separat.

Gästparkeringarna finns vid garaget samt vid vändplanen, intill hus 19. Avgift betalar du i automaten som finns vid den större parkeringen. En plats för långtidsparkering för gäster finns i garaget. Parkeringstillstånd köper du via vice värd eller styrelse.

Det är inte tillåtet att köra fortare än 10 km/timme i garaget. Det är inte heller tillåtet att använda garaget för reparationer eller förvaring. Parkering på gården får bara ske för i- och urlastning (max. 15 min.). Behöver du stå längre tid till exempel vid flytt kan styrelsen ge tillfälligt tillstånd till det. Föreningen har avtal med ett privat parkeringsbolag för att kontrollera att reglerna följs. Bolaget har rätt att ta ut felparkeringsavgift.

Skyddsrum
Skyddsrum finns i hus 7, 9, 13 och 19.


Snöröjning och sandning
Snöröjning med maskin och sandning görs när det finns behov. Arbetet utförs av Svensk Markservice.

Städning utomhus
Två gånger om året städas gården av oss gemensamt. Kallelse till städdagarna sätts upp i varje port och meddelas på hemsidan. Passa på att lära känna dina grannar. Det ökar tryggheten för alla som bor i föreningen. Vi avslutar med en gemensam fika.

Störning
Vid störning ska du prata med din granne i första hand, oftast handlar det om missförstånd som går att lösa. Vid upprepad störning dokumenterar du tid, datum och typ av störning, blankett kan fås av din husvärd. Den lämnas sedan till styrelsen som vidtar nödvändiga åtgärder. Vid akut störning ska du ringa polisen.

Tillträde till lägenhet
Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få tillträde till lägenheten för tillsyn, för att utföra arbete som föreningen svarar för eller för att avhjälpa brist om bostadsrättshavare försummat sitt ansvar för lägenhetens skick. Behov av tillträde aviseras alltid i förhand via anslag i porten eller utskick i brevlådan. Nekat tillträde innebär ökade kostnader, längre handläggningstid och försämrad service för boende i föreningen. Av stadgarna framgår att nekat tillträde utan giltiga skäl är en förverkandegrund. Det vill säga att du kan bli av med din lägenhet.

Tvättstugor
I varje hus finns en tvättstuga. Den är utrustad med tvättmaskiner, torktumlare och mangel. Du behöver en särskild tvättstugenyckel för att komma in i tvättstugan och en cylinder för att boka tvättid via en tavla. Du bokar genom att låsa fast cylindern som hör till din lägenhet. På tavlan framgår vilka tvättider som gäller. En bokad tid måste respekteras. Om tvättstugan inte tagits i bruk när det har gått 1 timme efter den bokade tidens början är den förbrukad och vem som helst kan då använda den. Efter avslutad tvättning ska maskinerna rengöras och tvättstugan städas. Den dagliga städningen görs av oss själva och ingår inte i städbolagets avtal. Städmaterial finns i tvättstugan. I soporna får endast ”ludd” från torktumlaren slängas, tomma tvättmedelsflaskor/kartonger tar du med dig och slänger på anvisad plats. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill överta den. Husvärdarna beställer städmaterial av fastighetsskötaren. Du får inte färga kläder i föreningens tvättmaskiner. Om det uppstår fel på någon maskin så kontaktar du HSBs felanmälan. Det är bra om du sätter upp en lapp om att felet är anmält.

I hus 7 finns en särskild maskin för grovtvätt och ett torkskåp. Tid bokas på en tavla i tvättstugan med en separat cylinder. Kontakta styrelsen för hjälp med detta. Viktigt att du märker alla bokningscylindrar med ditt lägenhetsnummer.

Uteplatser
Uteplatserna som hör till marklägenheterna ska skötas av bostadsrättsinnehavaren. Om du vill göra större arbeten till exempel plantera träd eller sätta upp skärmtak och plank ska du kontakta föreningens styrelse.
Ventilation
Våra hus har central ventilation, med fläktar på taket i varje hus. Luftflödet är förinställt av fackman och du får inte ändra inställningarna av lufttillförseln, ta bort fläktdon eller göra någon annan förändring med donen. Om du upplever problem med ventilationen ska du göra en felanmälan till HSB Södertörns kundcenter.

Vägbommar
På gården finns en vägslinga som är avstängd med två bommar. Nyckel till vägbommen är densamma som till porten. Observera att hastighetsbegränsningen är max 10 km/tim innanför bommarna och var extra vaksam och uppmärksam eftersom barn leker på gården.