Stambyte

Stambyten kan vara stökiga, bökiga och smutsiga, men vi på HSB arbetar hårt för att göra denna process så smärtfri och kvalitetssäkrad som möjligt för våra medlemmar.

Efter att projektledaravtalet är påskrivet, inleds processen med en statusbesiktning av cirka 10% av beståndet. Vi strävar efter att hålla våra medlemmar så välinformerade som möjligt och informerar minst två år i förväg via årsredovisningen eller andra utskick om föreningens planer på ett stambyte.

Vid informationsmöten närvarar både vår boendesociala grupp och projektledare för att besvara både boendesociala och tekniska frågor. Beslutet angående stambytet fattas av styrelsen, och för att genomföra förändringarna krävs en extrastämma eller ordinarie stämma där 2/3 majoritet behövs.

Om det finns medlemmar som inte samtycker till stambytet, går ärendet till Hyresnämnden för beslut, vilket kan ta upp till 18 månader att hantera. Därefter påbörjas upphandlingen av entreprenör och själva entreprenaden.

Vi strävar efter att hålla våra medlemmar väl informerade och engagerade genom hela processen för att säkerställa att stambytena genomförs på ett så smidigt sätt som möjligt.

Nedan finner ni en dokumentlista med viktiga och aktuella dokument från HSB och andra aktörer om stambytet. I undersidan finns även en Q&A som uppdateras löpande med vanliga frågor och svar.