Den blomstrande föreningen

Brf Örtagården, Kyrkängsbacken 16-24, Fullersta Gård är en förening som förenar god ekonomi med hög trivselfaktor och stort miljöansvar

Fastigheterna färdigställdes 1988 och omfattar 65 lägenheter fördelade på två höghus och två låghus på stor (nästan 9000 kvm ) friköpt tomt. Föreningen äger inhägnat p-område. Ingen kö till vanlig p-plats. För cyklar finns gott om plats. Mitt mellan höghusen har anlagts uteplats för grillning samt pergola, omgiven av olika klängväxter, för de gemensamma aktiviteter som fritidskommitten ofta anordnar. Boende har tillgång till tvättstugor med modern utrustning för tvätt och tork i bägge höghusen. I hus 16 dessutom mangel samt maskin för grovtvätt. Dörren intill rymmer cafeteria för ca 25 personer där det ofta ordnas fester med förplägnad som föreningen betalar. Det är även möjligt att gratis låna lokalen privat när medlem så önskar. Lövsalen kan hyras via Huge för större sällskap.

Vår granne i nordost är Örtagårdens förskola med lekpark öppen för alla barn. I sydväst, åtskilda av en parkväg, är närmaste granne Fullersta park inklusive Huddinges kulturcentrum Fullersta Gård, där det bl.a. finns cafe och ofta anordnas utställningar med olika inriktningar både för barn och vuxna.
I närområdet ligger en bensinstation med biluthyrning och matbutik.

Örtagården har under senare år utöver sedvanligt underhåll, prioriterat uppfräschning av den yttre miljön genom nyplanteringar av växter och anläggning av gräsmattor. Jorden har producerats i egna komposter. Dessa, liksom trädgårdsskötseln, sköts av boende själva utan maskiner och koldioxidutsläpp – men växterna trivs, även de sorter som är ovanliga i den offentliga miljön, som magnolior, olvon, rhododendron av olika slag, azalea, rosenribs, buxbom, benved, rönnbärs-o purpurapel, paradisbuske samt rosor som M Plantier, G C de Hollandie, Allotria, Heidetram, Theres Bugnet, Tess of Urbervilles, Westerland, honungsros samt gula Lich.Lucia, G C Hollandie osv. Se bilder under ”Yttre miljön.”

Föreningens ekonomi är urstark och fastigheten väl underhållen. Årsavgiften f.n. under 500 kr per kvm /år. Senaste höjningen gjordes 1996. Efter 2006 ett flertal avgiftssänkningar och avgiftsfria månader, vilket möjliggjorts genom effektiv kostnadskontroll, lyckosam räntehantering, extra amorteringar samt nyttjande av intern kompetens och eget arbete. Vi har numera låg belåning och avskrivning görs sedan länge enligt linjär plan. Välkommen till bekymmersfritt boende i en av Huddinges populäraste föreningar, en grön oas ca 4 minuters promenad från pendeltåg, busstation och centrum med dess utbud av service, affärer och bekvämligheter.