Bergsområdet

Därefter vidtog upprensning av berget – den dekorativa berghäll som faktiskt utgör en del av föreningens tomt.

Döda, förmultnade träd avverkades i de fall de utgjorde en fara för passerande på vägen. Sly, grenar och annat skräp avlägsnades så att ”vårdträdet” stora tallen framstod i all sin glans. Den är verkligen praktfull. Utsikten mot Huddinge kyrka frilades. En del tulpanlökar mm planterades.

En ny rabatt anlades i anslutning mot berget (-03). Befintlig lerjord kärrades bort och ersattes med kompost. Vid cykelvägen planterades sedum mot berget mellan hus 16 – 18.

Där berget ansluter mot vägen (muren) iordninggjordes en ny, långsmal rabatt, uppdelad i tre färgzoner, ca 10 m rosor (Tommelise) blommande i rosarött, rosenspirea, purpurklätt. Några meter med kantnepeta, salvia och toppklocka med blå blommor samt slutligen ca 10 meter gula växter såsom ölandstok, guldthuja, mahonia, benved, gullginst, gullviva, gula rosor, daglilja. Lerjorden avlägsnades – kompletterades med kompostjord.

Mot bergets södra del påfördes kompostjord innanför en nyuppförd mur, direkt ovanpå befintligt ytlager. På så sätt bildades en ny upphöjd odlingsplats (ca 4x7 m) med i bakgrunden rhododendron, rosenflocker, studentnejlika – i mittpartiet buskpion, gladiolus, kärleksört, stormhatt och längst fram daglilja, fuchsia, sedum. Ett stort parti tulpan- och narcisslökar grävdes ned -04. Ett tiotal syrener i olika färger har planterats på sluttningen mot parkvägen.

Berget före -03
    Föreningens vårdträd