Föreningen

Om vår förening
Föreningens fastigheter byggdes 1970 - 1971 av John Mattsson Bygg AB och tillhör det så kallade miljonprogrammets byggnation. Mattsson förvaltade också fastigheterna fram till 1977 då de såldes till HSB:s Riksförbund, för att upplåtas med bostadsrätt. Köpet var det första färdigproducerade område som köptes av HSB genom tiderna. den 9 mars 1978 överlämnades föreningen till medlemmarna för att med egen utsedd styrelse handha föreningens angelägenheter.

I föreningen ingår 8 fastigheter med 384 bostadsrätter. Dessutom finns det 4 komplement hus som inrymmer tvättstugor, värmecentraler, motions lokal och fritidslokal.

Med 4 minuters promenad når du Hallunda centrum och kollektivtrafiken. Avståndet till Stockholms city är c:a 35 minuters resa med tunnelbana, eller 20 minuter med bil via E4:an.

Området är lugnt och omgivningen bjuder på kultur- och naturupplevelser med kultur stigar och badvikar vid Mälaren.

Hallunda är ett samhälle i den nordligaste delen av Botkyrka kommun i Stockholms läns södra del. Området består till stor del av höghusområden, belägna i nära anslutning till motorvägen E4/E20.

Namnet Hallunda kommer från Hallunda gård från 1700-talet. Gården är belägen väster om Slagstas småhusområde nära Mälaren. Intill gården finns ett stort gravfält från järnåldern.
Hallunda nämns första gången i skriftligt källmaterial år 1442 då ortnamnet stavades Halunde.

Viktiga händelser i brf Trädets historia

Föreningens fastigheter byggdes 1970-1971 av John Mattsson Bygg AB och tillhör det så kallade miljonprogrammets byggnation. Mattsson förvaltade också fastigheterna fram till 1977 då de såldes till HSB:s Riksförbund, för att upplåtas med bostadsrätt.

Köpet var det första färdigproducerade område som köptes av HSB genom tiderna.

Den 9 mars 1978 överlämnades föreningen till medlemmarna för att med egen utsedd styrelse handha föreningens angelägenheter.

I föreningen ingår 8 fastigheter med 384 bostadsrätter. Dessutom finns det 4 komplementhus som inrymmer tvättstugor, värmecentraler, motionslokal och fritidslokal.

Under de år som gått sedan föreningen bildades har följande förbättringar och renoveringar på fastigheterna gjorts.

1981 byggdes 2 nya tvättstugor i komplementhusen, istället för den tvättstuga som vi delade med Svenska Bostäder och fick betala hyra för.

1982 när oljekrisen drabbade landet beslutade styrelsen att installera värmeåtervinning i fastigheterna för att minska på oljeförbrukningen. Detta medförde en minskad oljeförbrukning med ca. 12 %.

1993 togs diskussionen upp om att göra något åt husfasader och tak som började bli i behov av renovering. Efter många och långa diskussioner påbörjades arbetet i januari 1995 och var klart till jul samma år. I samband med fasadrenoveringen fördjupades balkongerna med 80 cm. Samtidigt byggdes det ytterligare 2 tvättstugor.

1998 installerads av ekonomiska skäl ett kortsystem för låsning av dörrarna till tvättstugor och grovsoprummen.

1999 installerades nya värmecentraler.

2000 byttes trappbelysningen ut till lågenergibelysning vilket medförde en besparing på ca. 8-10 % på den allmänna elkostnaden.

2000 beslutade styrelsen att förse komplementhusens fasader med tegel för att få enhetlig stil på samtliga hus. Arbetet påbörjades i januari år 2001 och blev färdigställt samma år. Samtidigt byggdes en samlingslokal på Vickervägen och en motionslokal med bastu på Trädesvägen. Projektet innebar även produktion av garagebyggnader samt el-stolpar på samtliga parkeringsplatser.

2003 genomfördes ommålning av samtliga trapphus samt montage av nya entrédörrar och soprumsdörrar.

2004 och 2005 byttes samtliga avloppsledningar under husen ut mot nya efter nära 30 års drift av de gamla.

2008 var arbetet klart med utbyte av hissarna i samtliga fastigheter enligt den underhållsplan som förelåg.

2008 och 2009 renoverads samtliga gårdar med nya lekplatser och tillkomst av en boulebana bl.a.

2022 påbörjas stambyte projektet