Info och regler

Styrelsen vill med detta material hjälpa nya och gamla medlemmar att få matnyttig information om föreningen och de bestämmelser som tidigare har beslutats gälla för medlemmar.

Varje medlem har sedan möjlighet att hålla sig underrättad om och påverka vad som sker i föreningen genom att alltid närvara vid årsstämman och göra sin röst hörd.

Att delta i styrelarbetet är ytterligare ett sätt att lära känna sin förening.

Genom var och ens engagemang bidrar vi till att skapa god grannsämja och hålla föreningens kostnader/våra månadsavgifter nere. Delar vi inte på ansvaret så måste vi ta in hjälp externt och det påverkar kostnaderna/avgifterna.

Kontakta gärna styrelsen om ni har synpunkter eller funderingar.
Bokning av tvättider skall göras med namn och lägenhetsnummer. Flera tider får bokas men ej i följd.

• Städning av tvättstugan sköts av var och en, det är därför viktigt att alla läser städangivelserna som ni hittar i tvättstugan.
  • Sophusets dörrar får ej lämnas olåsta. Viktigt att vi alla ta ansvar. Sortering enligt de anvisningar vi kan läsa i sophuset.
  • Grovsopor lämnas hos SRV, passerkort behövs. Mer info fås av styrelsen.
  • Källardörrar både utifrån och från porthuset skall alltid hållas låsta, detta för att försvåra för eventuella tjuvar att besöka oss.
  • Handdukstorken i badrummet får ej stängas av helt för då kan varmvattenflödet störas.
  • Fläkten får ej stängas av. (fukten måste ledas bort)
  • Från balkong eller fönster får inget slängas ut (fimpar, kapsyler, julgranar o dyl) eller skakas (mattor, dukar o dyl).
  • På ytterväggarna får inget monteras utan att styrelsen är informerad. (detta för den nya fasaden)
  • Solkskydd får monteras på balkongräcket, likaså pynt vid högtider men inget som väcker anstöt. Är det osäkert vad det innebär fråga styrelsen.
  • Maskiner i tex. tvättstugan som är trasiga eller annat som man märker är fel eller borde förändras/åtgärdas skall tas upp med styrelsen.
  • Trapphusen städas av städfirma en gång i veckan
  • Extraförråd kan lånas av föreningen, vid stor åtgång nyttjas kölista.
  • lägenhetsinnehavare står själva för underhållet utav sina förråd.
  • Hobbyrummet i källaren står till medlemmarnas förfogande, städa alltid efter dig.
  • Föreningen har tecknat kollektivt bostadsrättstillägg för alla medlemmar.
  • Föreningens medlemskap hos Fonus ger medlemmar rabatt på bla familjejuridik. (med info hos Fonus)
  • Bredband genom Telenor ingår i månadsavgiften.
  • Basutbudet gällande IP-telefoni genom Telenor ingår i månadsavgiften.
  • Basutbudet gällande tv-kanaler genom Tele2 ingår i månadsavgiften.
  • Vår samlingslokal står öppen för alla medlemmar att använda under eget ansvar.
  • trapphusen får EJ påverkas på något sätt utan styrelsens medgivande, vare sig pyntning eller montering utav utrustning.
  • Vid högtider får man däremot pynta sin ytter dörr under högtidsperioden, men inget pynt får väcka anstöt, frågor angående detta hänvisas till styrelsen.
  • Parkeringsplatser må endast lånas mellan föreningsmedlemmar och bil måste innehas vid tecknande, uppskov kan ges vid dialog med styrelsen och med giltigt skäl.