Krisgrupp

Styrelsens ordförande, vice ordförande, sekreterare och förvaltaren ingår i föreningens krisgrupp. Vid behov utökas krisgruppen med övriga styrelseledamöter och/eller personer från kyrkan och kommunen.

Krisgruppens uppgift är att så snabbt som möjligt kunna organisera sig och fungera rationellt vid tillfällen då föreningen drabbas av svåra olyckshändelser/kriser. Krisgruppen ska bland annat samla in och lämna riktig information, stödja drabbade medlemmar och t ex vid en större brand tillse att festlokalen kan användas som tillfällig samlingsplats etc.

Egen krisberedskap vid tex långvarigt elavbrott

För att mildra effekterna vid en krissituation som t ex ett långvarigt elavbrott, kan man försäkra sig om att man har så bra förutsättningar som möjligt för att minska obehaget. Detta görs bland annat genom att trygga tillgången på värme, vatten, mat och information. Viktiga saker att tänka på är;

Belysning
Om elen försvinner, se till att det finns alternativ belysning i form av exempelvis batteridrivna lampor, ficklampor och/eller stearinljus.

Värme
Om elen försvinner kyls en bostad ned snabbt. För att höja värmen kan du använda ett rum som nödrum och isolera detta extra noggrant. Du kan använda mattor och filtar för att isolera golven. Ett optimalt nödrum ligger; mellan andra rum/mot söder/ovanpå-under det rum din granne håller varmt.

Information
I krislägen är tillgång på information extremt viktig. Ha därför en batteridriven radio tillgänglig för att kunna ta del av nyheter. Ha alltid aktuella telefonnummer till kommunen, räddningstjänsten och sjukvården lätt åtkomliga - gärna i din mobiltelefon.

Mat
Ett oväder eller elavbrott kommer oftast plötsligt och det är bra att ha ett lager av matvaror som ger möjlighet till enkel och energisnål tillagning. Vid ett längre elavbrott kan man laga mat på camping- och friluftskök. Engångsgrillar och kolgrillar får inte användas inomhus på grund av fara för koldioxid och brand.

Vatten
Ett elavbrott påverkar även vattenförsörjningen. Vattenverket och pumpar längs vattennätet behöver el för att fungera. Det är då kommunen uppgift att ordna med dricksvatten vid olika tappställen.

Överlevnadsbruk
En bra idé är att ha många av de småsaker som underlättar vid en krissituation samlade. Ha gärna en låda placerad på en plats alla i familjen känner till. Den kan innehålla; batterier, fickkniv, radio (batteridriven), reservnycklar, värmeljus, tändstickor, socker/druvsocker/choklad, medicin, kontanter, viktiga telefonnummer.

Vart vänder vi oss?

Det finns ingen enskild organisation som har ”ansvar för allt” vid en kris. Vid en akut nödsituation ringer man som vanligt 112. För allmän information bör du kontakta kommunen.
Nödnumret 112 ska bara användas i en nödsituation. En nödsituation är när du behöver omedelbar hjälpa från; ambulans, giftinformationscentralen, jourhavande barnmorska/läkare/sjuksköterska/präst, brandkår, socialjour.

Respektera nödnumret 112 - om du ringer i onödan kan det innebära
att den som verkligen behöver hjälp inte får det i tid.
Förvara din mobiltelefon så att den inte av sig själv kan ringa 112.

Larmsignalen VMA

Vid svåra olyckor varnas allmänheten genom att utomhussirenen ljuder. Signalen består av en 7 sek lång ton och 14 sek uppehåll och upprepas i 2 minuter.
När du hör signalen ska du;
- gå in, stänga dörrar, fönster och ventilation samt slå på lokalradion eller TV (SVT text-TV sid 599).
När faran är över ljuder signalen ”Faran över” som en lång signal på 30-40 sek.