Rutin för felanmälan

Denna rutin syftar till att ge en så snabb och professionell felanmälansprocess som möjligt för dig som bor i brf Bryssel. Rutinen gäller så läge garantiåtagandena fortlöper vilket i normalfall är 5 år. Värt att notera är att fel som uppkommer efter 2 år måste överstiga ½ prisbasbelopp för att det ska omfattas av garantin.

Felanmälan under kontorstid – vardagar 08:00-16:00 
Upplevt fel rapporteras till HSBs felanmälan via telefon (010-303 23 00) eller under ”Mitt HSB” på HSB.se. För att en korrekt felanmälan skall kunna registreras så måste namn, lägenhetsnummer, adress, typ av fel samt om felet är akut uppges.

Felanmälan skickas vidare till berörd förvaltare som tar ställning till om det upplevda felet omfattas av garantin. Om så är fallet skickas ärendet till berörd entreprenör för åtgärd och återkoppling. Om det upplevda felet inte omfattas av garantin meddelar förvaltaren dig som bostadsrättsinnehavare och erbjuder/hänvisar samtidigt till alternativ åtgärd (ärendet öppnas om så önskas av ”beställaren”).

Fel som inte är akuta samlas upp hos entreprenören och åtgärdas genom den s.k. kvalitetskontrollen, ca 3 månad efter inflyttning.

Akuta fel åtgärdas direkt av entreprenören och återkopplas därefter till förvaltaren för vidare information till dig som bostadsrättsinnehavare.

Jour utanför kontorstid – vardagar 16:00-08:00 & helgdagar
Observera att det endast är akuta fel som ska anmälas under jourtid, vilka då skall ringas in till HSBs felanmälan på telefon (010-303 23 00). Övriga upplevda fel hanteras enligt ovan.

HSBs felanmälan är utanför kontorstid vidarekopplad till SOS Alarm vilka då fungerar som koordinator för åtgärdande av det akuta felet. Beroende på vilken typ av fel som uppkommit kontaktar sedan SOS Alarm berörd entreprenör/leverantör för åtgärd.

Övrigt
För de fall entreprenören/leverantören åtgärdat ett fel som inte omfattas av garantin (under jourtid) så faktureras bostadsrättsinnehavaren vilka vid behov sedan får ta en diskussion med HSB i frågan.