Om brf Enbacken

Brf Enbacken ligger i den östra delen av Hudiksvalls stad i ett lugnt område med gångavstånd till skolor, motionsspår, natur och hav. Det är omkring 20 minuters gångväg från Hudiksvalls centrum. Täta bussförbindelser finns. Närhet till mataffär, restauranger, frisörer med mera. Flertalet bostäder har vidunderlig havsutsikt.

I en båge utmed Fiskebyvägen, på de vackra kullarna i Helenedal, ligger föreningens fyra höghus (Fiskebyvägen 4 A-D) med åtta våningar. Från de översta våningarna har man utsikt över Hudiksvall med omgivningar och Hudiksvallsfjärden.

Hus A & B färdigställdes 1962-63 och hus C & D var klara 1964. Det finns 150 lägenheter i föreningen. Mellan åren 2019 - 2021 gjordes fasadrenoveringar och fönsterbyten på samtliga hus.

Utemiljödagar anordnas vår och höst.Förhoppningen är att så många som möjligt kommer och deltar i arbetet, för att på så sätt skapa gemenskap och engagemang i föreningen.

Medlemsmöten hålls regelbundet. Medlemsblad delas ut till alla medlemmar en gång per kvartal.

De fyra höghusens 150 lägenheter har följande fördelning:

1 r.o.k. 29 st.
2 r.o.k. 56 st.
3 r.o.k. 59 st.
4 r.o.k. 6 st.

Dessutom finns en loftlägenhet på varje hus samt en större samlingslokal.

I samtliga hus finns särskilda matkällare som kan inredas som tex vinkällare.

Föreningen disponerar två miljösophus.

Lägenheterna är anslutna till WIFI 100/100,  kabel-tv med cirka 22 kanaler samt en play-tjänst som ingår i hyran.

Alla hus har porttelefon med så kalld tagg för ökad trygghet. Systemet kan utvecklas till exempelvis information till medlemmar via dataskärm samt tvättstugebokning.

Föreningen förvaltas av HSB. De administrerar föreningens ekonomi, sköter om fastigheterna, klipper gräs, snöröjer, sandar, utför reparationer med mera. Felanmälan och beställningar görs via hsb.se eller HSBs växel.