Andrahandsuthyrning

Om en medlem önskar hyra ut sin bostadsrätt i andra hand krävs det enligt bostadsrättslagen ett tillstånd från styrelsen. Det sker skriftligen. I ansökan ska det anges hur lång tid bostaden ska hyras ut, skälet till att medlemmen vill hyra ut lägenheten i andra hand och vem som kommer att bo i lägenheten under tiden. Om en ny andrahandshyresgäst flyttar in ska en ny ansökan skickas in, även om detta sker under den period som tillstånd redan beviljats för.

Ansökan sker skriftligen via blanketten du hittar på denna sida. Vår förening tillåter vanligtvis inte andrahandsuthyrning mer än sex (6) månader åt gången utan du måste i så fall ansöka om förlängning innan perioden löpt ut.

Din lägenhet - ditt ansvar

Även när lägenheten är uthyrd i andra hand är bostadsrättshavaren alltid ansvarig gentemot föreningen för alla sina förpliktelser, exempelvis att månadsavgiften betalas i rätt tid, att grannarna inte utsätts för störningar och att vårdnadsplikten gentemot bostadsrättsföreningen upprätthålls. Föreningen har inga juridiska krav i relation till andrahandshyresgästen. Om något händer kan föreningen skicka en anmodan om rättelse eller krav till bostadsrättshavaren. Det är då bostadsrättshavarens ansvar att säkerställa att problemet upphör.

Det är dock viktigt att styrelsen har kontaktuppgifter till andrahandshyresgästen. I det dagliga arbetet i föreningen kan det finnas tillfällen när styrelsen behöver prata med andrahandshyresgästen eller komma in i lägenheten för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för. En bra rutin vid andrahandsuthyrning är därför att bostadsrättshavaren förser styrelsen med namn och övriga kontaktuppgifter innan andrahandshyresgästen flyttar in i lägenheten. Är medlemmen inte är nåbar under perioden som lägenheten är uthyrd i andra hand, till exempel om han eller hon befinner sig utomlands, är det lämpligt att kräva att bostadsrättshavaren utser en kontaktperson med fullmakt. Alltså en person som styrelsen kan kontakta om något händer och som har rätt att agera i medlemmens ställe.

Även om din godkända ansökanstid inte gått ut, t.ex 1 år, så måste du göra en ny ansökan om du skiftar hyresgäst. Detta är mycket viktigt dels ur säkerhets- men också daglig synpunkt om t.ex entrepenörer måste kunna utföra arbete i lägenheten.

Uthyrning utan styrelsens tillstånd eller tillstånd från hyresnämnden kan få stora konsekvenser för bostadsrättshavaren. Det kan resultera i att rätten till lägenheten förverkas, alltså att medlemmen blir uppsagd och bostadsrätten tvångsförsåld.

Person, som hyr i andrahand får inte förstöra lägenhetsägarens namnskylt på postbox och tidningsställ. Om denne vill ha sitt man på postboxen/tidningsstället tas kontakt med styrelsen, som då ordnar med en namnskylt ovanför lägenhetsägarens namn.

Avgift

En administrativ avgift tas ut som för närvarande är 10% av ett prisbasbelopp. Det är ungefär mellan 4 500 och 5 500 SEK och är maxbeloppet under ett år. Avgiften (bör vara ca 350-400:-) dras varje månad. Avgiften är för att täcka upp de extra administriva kostnader det innebär med andrahandsuthyrningar. Procentsatsen kan ombeslutas vid styrelsemöte efter utvärdering.