Medlemsinformation 2016

Här finns lite information om det mesta.

HSB:s bostadsrättsförening Tuppen i Härnösand omfattar tre bostadshus med adresserna Hospitalsgatan 5 – 15 och Storgatan 6. I byggnaderna, som uppfördes år 1965, finns 56 lägenheter och 10 lokaler för uthyrning.

En bostadsrättsförening är i juridisk bemärkelse en ekonomisk förening med uppgift att tillvarata medlemmarnas intressen. Föreningen är självständig i ekonomiskt hänseende och intäkterna utgörs av medlemmarnas månadsavgifter och hyresintäkter.

Innehavaren av en bostadsrätt ingår i ett kollektiv, som äger och driver föreningen genom att avlägga sin röst på föreningsstämman.

Föreningsstämman äger rum i april – maj varje år.

Bostadsrättsföreningens styrelse, som väljs vid föreningsstämman, har den direkta ledningen och ansvarar för förvaltningen av medlemmarnas tillgångar.

Styrelsens information till medlemmarna sker via anslagstavlor i trapphusen eller i brevinkasten.

Underhåll
Byggnaderna och tomtmarken ägs av bostadsrättsföreningen och därmed medlemmarna, som har ett gemensamt ansvar för egendom och tillgångar.

Enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar avsätts medel till en yttre underhållsfond för fastighetens framtida underhåll och en inre underhållsfond för underhållet i den enskilda lägenheten.
Behållningen i den inre fonden anges på den specifikation som medföljer avgiftsavierna.

För att ta ut pengar ur den inre fonden ska bostadsrättsinnehavaren uppvisa kvitto, faktura eller följesedel för inköpen och åtgärderna i lägenheten. Blanketter finns på HSB Södra Norrlands hemsida. Attest och utbetalning sker via HSB-kontoret, Sälstensgränd 5, 871 33 Härnösand, tel 026 - 65 70 00.

Tvättstuga
Föreningens tvättstuga finns i källaren på Hospitalsgatan 11 – 15. Bokning och tillgång till tvättstugan sker med lägenhetens taggar. Ordningsregler finns på väggen utanför tvättstugan.

Garage och motorvärmare
Föreningen förfogar över 19 garage och 20 bilplatser med motorvärmare.

Kölistorna handhas av HSB-kundservice, Box 269, 851 04  Sundsvall,
tel 026 - 65 70 00.

Överlåtelse och andrahandsupplåtelse
Överlåtelse av bostadsrätten ska alltid ske enligt HSBs regler och köparen ska godkännas av styrelsen. Även andrahandsupplåtelse ska godkännas av styrelsen och enligt stadgarna debiteras medlemmen en administrationsavgift.

Kontakta därför HSB-kundservice, Box 269, 851 04  Sundsvall,
tel 026 - 65 70 00, inför en planerad förändring!

Övernattningsrum
Ett övernattningsrum som kan hyras av medlemmarna finns i källaren på Hospitalsgatan 11 – 15. Regler och bokningshänvisning finns på väggen utanför övernattningsrummet.

Gemenskap och trivsel
Det är inte tillåtet att grilla påbalkongerna

För gemenskap och trivsel anordnas varje vår en städdag för de gemensamma ytorna med efterföljande fika ute på gården. En fest anordnas på hösten och studiecirklar anordnas när det finns intresse.

Förhoppningen är att alla har möjlighet att delta i dessa aktiviteter.

Vicevärd och fastighetsskötare
Vicevärden svarar för den löpande skötseln av fastighetens angelägenheter.
Johannes Ehinger, mobil: 070 – 477 34 60.

Fastighetsskötaren svarar för gräsklippning, snöröjning och sandning, allmän tillsyn av lås och belysning samt andra yttre göromål.
Felanmälan görs på tel: 026 - 65 70 00.

Akut felanmälan, som görs kvällar och helger på tel: 026 - 65 70 00, kopplas vidare till SOS Alarm så att jourpersonal kan kallas ut.

Fastställd av styrelsen den 11/2 2009
Aktualiserad den 9/11 2016