Stämman

Din guide till årsstämman

En bostadsrättsförening är en demokratisk, kooperativ och ekonomisk förening vars verksamhet styrs av lag och den enskilda föreningens stadgar.

Enligt lag ska föreningsstämman hållas varje år och det finns regler kring vad som måste tas upp under stämman. Stämman är din möjlighet att göra din röst hörd och påverka.

Som medlem har du rösträtt på föreningsstämman och får alltså välja styrelse, revisorer, valberedning och representant till regionens stämma. Du får också bevilja styrelsen ansvarsfrihet, besluta om arvode till de förtroendevalda samt delta vid omröstning kring motioner eller förslag från styrelsen. Principen är en röst per medlem, samägare har en röst tillsammans. Om du inte kan närvara vid stämman kan du ge någon annan en fullmakt att rösta i ditt namn.

din guide till årsstämman