Trivselregler

Ditt eget boende är din grannes boendemiljö

Allmänt

• Den som bor i Bergfoten ska vara aktsam om föreningens egendom.
  • Alla är skyldiga att omgående göra felanmälan till HSB när fel och skador upptäcks.
  • Det är inte tillåtet att använda lägenhet eller annat utrymme som tillhör föreningen, för annat ändamål än det som är avsett.
  • Ytterporten får ställas upp endast under korta stunder.
  • Dörrar till gemensamma utrymmen ska hållas låsta.
  • Alla ska sortera sina sopor.
  • Alla ska vara sparsamma med vatten.
  • Mindre barnvattenpooler får användas men de ska tas bort nattetid.
  • Det är inte är tillåtet att lämna saker som t.ex cyklar, barnvagnar, skidor, leksaker mm i trapphus, källare eller andra jämförbara utrymmen. I händelse av brand kan detta orsaka stora problem med bl.a rökutveckling.
  • Man är skyldig att anmäla all ohyra för sanering och ge tillträde för det. Grannar med risk för ohyra måste också ge tillträde för sanering.
  • Omfattande ombyggnation får inte göras utan att styrelsen blivit underrättad.

Trafik mm

• Fordon får endast parkeras på angivna platser. Bevakningsassistans.
  • Fordon får ställas upp framför portarna under i- och urlastning i högst 15 minuter utan tillsyn.
  • Det är inte tillåtet att utföra underhåll på fordon så att hälsovådliga eller brandfarliga ångor/vätskor släpps ut.
  • Det är att förbjudet köra moped på gångvägar och gårdar.
  • Moped och MC ska parkeras på avsedda platser, inte på gårdar eller i gårdsförråd.

Balkonger och uteplats

• Det är inte tillåtet att piska mattor eller vädra sängkläder genom fönster eller över balkongräcken.
  • Alla ska ha en god ordning på balkong och uteplats och inte använda den som uppställningsplats för diverse bråte.
  • Uteplatser får byggas i enlighet med de bestämmelser som styrelsen fastställt för uteplatser.
  • Det är endast tillåtet att grilla med elgrillar på balkonger eller uteplatser, inte med kol- eller gasosgrill pga brandrisken.
  • Balkonglådor måste hängas upp på insidan av balkongräcket. Gäller inte boende på bottenvåningen.
  • Parabol eller markiser får inte sättas upp utan styrelsens medgivande.

Tvättstugan

• Tvättstugan får endast nyttjas av boende i föreningen och ska skötas så att alla får en trevlig tvättstugemiljö.
  • Hund eller katt får inte vistas i tvättstugan.
  • Tvättstugan kan användas mellan klockan 07.00 -22.30.
  • Respektera våra tvättregler.

Rökning

• Rökning är förbjudet i våra gemensamma utrymmen och/ eller vid ytterdörrar/entréer.

Hänsyn

• Det ska vara helt tyst i husen mellan klockan 22.00 till 08.00.
  • Renoveringsarbete som innebär störande ljud är tillåtet mellan kl 08.00-20.00 på vardagar och mellan kl 10.00 -20.00 på helger.
  • Den som bryter mot det kan få betala kostnader till störningsjouren.

Ändringar

• Styrelsen kan besluta om ändringar i reglerna och ska då informera alla boende om detta och uppdatera informationen på hemsidan.