Årsstämma/Föreningsstämma

Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i bostadsrättsföreningen.

Stämman visar att en bostadsrättsförening ska präglas av demokrati och att alla medlemmar ska få vara med och besluta i frågor som rör föreningen. Att sköta den löpande förvaltningen av föreningen genom föreningsstämma skulle bli alltför ineffektivt och det är därför stämman väljer en styrelse som får i uppgift att sköta det löpande.

Brf Bollstanäs räkenskapsår är kalenderåret. Ordinarie årsstämman hålls under våren (mars-maj). Kallelse till stämma sker enligt stadgarna genom anslag i varje port, tidigast en månad och senast fjorton dagar före stämman.

I stadgarna hittar du närmare information om datum och andra regler som gäller bland annat rösträtt, kallelse och stämma.

Stämman är ett viktigt tillfälle för att påverka sitt boende eftersom vi väljer styrelse, valberedning och revisor samt behandlar motioner. Dessutom är det ett av få tillfällen då ett större antal av föreningens medlemmar träffas.

Vid förhinder kan medlem avge sin röst via ombud. Omständigheterna och förutsättningarna för detta regleras i stadgarna.

Nästa årstämma kommer att hållas i slutet av maj i kvartershuset Gläntan.